Iltalehden mukaan liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee ministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Muun muassa eläkeyhtiö Ilmarinen on kiinnostunut sijoittamaan väyliin.
Iltalehden virkamieslähteiden mukaan suunnitelmiin kuuluisi myös laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen, jonko tarkoituksena olisi houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan osia väyläomaisuudesta. Tämä vähentäisi valtion taakkaa, sillä yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio arvioi MTV Uutisille, että yhtiön 36 miljardin euron salkusta voitaisiin pitkällä tähtäimellä sijoittaa tämän tyyppisiin kohteisiin satoja miljoonia euroja. Ilmarinen on jo aiemmin ilmaissut olevansa kiinnostunut infrasijoituksista. Infrasijoitukset ovat nyt erityisen kiinnostavia, sillä korkotuotot jäävät huonoiksi ja hankkeisiin tarvittava velkaraha on halpaa.
Valtio voisi ostaa rakentamisen tai kunnossapidon palveluna sijoittavalta yhtiöltä ja myöhemmin sijottaja voisi kerätä tuottoja myös esimerkiksi tietulleilla.
Ritakallio katsoo, että Caruna-skandaalin tyyppiset kovat hinnankorotukset voidaan estää niin, että viranomaiset määrittelevät sallitun ylimmän tuoton.
Ritakallion mukaan sopivia sijoituskohteita olisivat esimerkiksi moottoritiet ja rataosuudet, joilla on paljon liikennettä. Hän sanoo, että niihin tarvitaan myös eniten uudistamis- ja kunnossapitoinvestointeja, joten niiden myyminen vapauttaisi eniten valtion budjettirahoitusta.
Myyjän eli tässä tapauksessa valtion kannalta hän näkee riskinä huonon hinnoittelun.

