Ihmissalakuljetus rehottaa Välimerellä – mittava pelastusoperaatio ajoi uuteen noidankehään

EU-maiden johtajilla on edessään äärimmäisen monisyinen ongelma, kun he kokoontuvat huomenna Brysseliin etsimään keinoja Välimeren siirtolaiskriisin lievittämiseksi.

Kansalaisjärjestöt ja Välimeren maat vaativat EU:lta pikaista päätöstä valvonta- ja pelastustoimien laajentamisesta. Amnesty Internationalin mukaan tuhansia ihmishenkiä vaativat laivaturmat voitaisiin estää humanitaarisella operaatiolla, jolla olisi riittävästi pelastuskalustoa.

– Euroopan johtajilla on historiallinen mahdollisuus päättää tämä humanitaarinen tragedia, sanoi Amnestyn Euroopan ja Keski-Aasian johtaja John Dalhuisen tiedotteessa.

EU-maat sitoutuivat jo maanantaina vahvistamaan valvontatoimia Välimerellä. Pelkästään valvonnan avulla kriisiä ei kuitenkaan saada hallintaan, huomauttaa Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö Ilkka Laitinen.

Kestävä ratkaisu edellyttää siirtymistä mereltä maihin, joista ihmiset pyrkivät Eurooppaan. Siirtolaisten lähdön estäminen ja ihmissalakuljettajien toimintaan puuttuminen on kuitenkin erittäin vaikeaa. Salakuljetusbisnes kukoistaa etenkin Libyassa, joka on vajonnut täyteen sekasortoon.

Kenraalimajuri Laitinen toimi aiemmin EU:n rajaturvallisuusvirasto Frontexin pääjohtajana. Virastolla ei ole itsellään kapasiteettia merivalvonnan tehostamiseen.

– Frontexin vahvistaminen tarkoittaa, että jäsenvaltiot olisivat olennaisesti halukkaampia ja valmiimpia lähettämään kalustoaan Frontexin koordinoimiin operaatioihin, Laitinen sanoo STT:lle.

Suomi aikoo lähettää toukokuuksi Dornier-valvontalentokoneen alueelle.

"Tämä on noidankehä"

Italia lopetti mittavan kansallisen operaationsa Välimerellä viime vuoden lopulla, kun muut EU-maat eivät halunneet osallistua sen rahoittamiseen. Amnesty International ja Pelastakaa Lapset ry vaativat, että vastaavan laajuinen operaatio perustettaisiin EU-tasolla uudelleen.

Mare Nostrum -nimistä operaatiota on arvosteltu siitä, että se toimi vetovoimatekijänä ihmissalakuljettajille.

– Salakuljettajat voivat pistää entistä huonokuntoisemmilla ja täydemmäksi sullotuilla aluksilla ihmiset merelle. Tämä on noidankehä, joka tässä pyörii, Laitinen sanoo.

Amnestyn mukaan väite Mare Nostrumista vetovoimatekijänä ei pidä paikkaansa, sillä operaation lopettamisen jälkeen Eurooppaan meriteitse pyrkivien määrä on vain kasvanut.

Lue myös:

    Uusimmat