Hyundai laajentaa moottorivalikoimaa pikkuturbolla

Kolmisylinteriset turbomoottorit ovat yleistyneet nopeasti. Pienet moottorit ovat aikaisempaa kevyempiä, eivätkä häviä käyttöominaisuuksissa isommilleen.

Hyundai esittelee nyt pieneen i20-malliin uuden ahdetun 1,0 T-GDI moottorin. Litran iskutilavuudesta puristetaan ahtimen avulla 100 hevosvoimaa ja 172 newtonmetriä. Yhdistetyksi keskikulutukseksi autolle ilmoitetaan 4,3 l/100 km, mikä tarkoittaa CO2-päästöinä ilmoitettuna 99 g/km.

Uudessa moottorissa on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota lämpöjen hallintaan. Split-cooling -nimellä kulkevalla tekniikalla varmistetaan moottorin nopea lämpeneminen, mikä pienentää päästöjä kylmäkäynnistysten jälkeen. Lisäksi tehokkaalla sylinterikannen jäähdytyksellä itse palotapahtumasta saadaan optimaalisempi.

Hyundai i20 on valmistajalleen tärkeä malli Euroopassa. Uusi moottori onkin kehitetty Koreassa ja Saksassa sijaitsevien teknisten suunnittelukeskusten yhteistyönä, jotta se vastaa myös eurooppalaisten asiakkaiden toiveita.

Uudella moottorilla varustettu i20 tulee tarjolle Comfort ja Style varustetasoille. T-GDI-moottorilla varustettujen mallien hinnat alkavat 17 490 eurosta.

Lue myös:

    Uusimmat