Huvittelu maistui - muusta säästettiin kesällä

Tiukka taloustilanne on näkynyt huvipuistojen kesässä. Suomen suurimmista huvipuistoista kerrotaan, että rahan käyttö oli kuluneena kesänä aiempia vuosia varovaisempaa.

Suomalaiset eivät ole tinkineet huvittelusta. Osa huvipuistoista jopa lisäsi kävijämääriään edelliskesään verrattuna. Tiukka taloustilanne vaikutti kuitenkin kulutukseen. Vaikka väkeä riitti, mutta myynnit laahasivat, kertoo Särkänniemi Oy:n toimitusjohtaja Miikka Seppälä.

– Särkänniemen kesä oli kävijämäärällisesti todella hyvä. Meillä kävi tämän hetkisen tiedon mukaan yli 15 prosenttia enemmän asiakkaita vuotta aiempaan verrattuna. Myynnillisesti taas kausi ei ollut niinkään nappiin. Meidän myynti putosi noin 10 prosenttia. Eli ihmiset olivat hyvin liikkeellä, mutta selkeästi vähemmän kulutettiin kuin edellisenä vuonna, toteaa Seppälä.

"Omia eväitä yhä enemmän"

Linnanmäen huvipuiston toimitusjohtaja Pia Adlivankin on tyytyväinen kesäsesongin kävijämäärään, vaikka alkukesä oli kalsea.

– Kylmä alkukesä kangisti kävijämääriä. Etenkin pääkaupunkiseudulla asuvat jäivät tuolloin kotiin odottamaan lämpimämpää säätä. Lämmin heinä-elokuu muutti kurssin, kun lomalaiset ja aiemmin käyntinsä passanneet saapuivat huvittelemaan. Tavoitteena oli miljoonaa kävijää, joka on nyt jo saavutettu. Ja kausihan jatkuu viikonloppujen merkeissä aina lokakuulle, toteaa Adlivankin.

Perheiden tiukempi talouskuri on näkynyt myös Linnanmäellä. Huvittelurannekkeisiin on riittänyt rahaa, mutta säästäminen näkyy esimerkiksi ruokailussa.

– Ihmiset ovat tuoneet jopa omia eväitä mukanaan tai sitten on ostettu halvempia annoksia. Yritytyskumppaniemme ravintoloista kerrotaan, että tänä kesänä myynti notkahti noin viidenneksen. Sen sijaan Linnanmäen oma niin sanottu kioskimyynti on pysynyt ennallaan.

Kesä lyhyt - valinnanvaraa runsaasti

Suomen lyhyt kesäsesonki asettaa paineita huvipuistoille. Tarjontaa on runsaasti, mikä tuo mukanaan lisähaasteita. Puuharyhmä Oyj:n varatoimitusjohtaja Petteri Järvenpää myöntää, että kilpailu on kiristynyt Suomen taloustilanteen myötä. Puuharyhmän huvi- tai elämyspuistoihin kuuluvat Huvipuisto Wasalandia ja Tropiclandia Vaasassa, Tervakosken Puuhamaa, Mikkelin Visulahti sekä Vesipuisto Serena Espoossa.

Myös Järvenpää mainitsee lähes musertavan kylmän alkukesän.

– Kuluneeseen kesään voi olla pääosin tyytyväinen. Jäätävä alkukesä autioitti ulkovesipuistot. Lisäksi tiukka talous näkyi tarkempina valintoina, mutta kävijämäärissä päästiin lähes poikkeuksetta tavoitteisiin. Ainoastaan Wasalandia ja Visulahti kärsivät pienestä kadosta.

Huvipuistoissa ollaan kuitenkin yhtä mieltä siitä, että tärkeintä on saada ihmiset liikkeelle.

– Vaikka talous ehkä notkahti viime vuodesta, on tärkeää, että asiakkaat löytävät huvipuistoihin. Silloin on todennäköistä, että he tulevat myös uudestaan, huomauttaa Särkänniemen toimitusjohtaja Miikka Seppälä.

 

Lue myös:

    Uusimmat