Huvipuistoille kurjat sääennusteet voivat merkitä roimaa kävijämäärän vähentymistä.
Nokkakiven huvipuistoa pyörittävän Bellinghamin toimitusjohtajan Lauri Vartiaisen mukaan sääherkkyyden vaikutus kävijämääriin tuli uusille huvipuistoyrittäjille yllätyksenä.
– Sitä emme alussa ymmärtäneet. Merkitys on iso muissakin huvipuistoissa, mutta se korostuu meillä. Jos sääennustus kertoo, että kolmen päivän päästä sataa 0,1 millimetriä, ihmiset jäävät kotiin, Vartiainen toteaa.
– Mummolareissun yhteydessä ei poiketakaan meille, vaan lähdetään kotiin ensimmäisten poutapäivien jälkeen.
Juhannus on selvä vedenjakaja
Sään vaikutus huvipuiston tulokseen kasvaa sitä suuremmaksi, mitä pidemmälle kesä etenee.
– Juhannus on selvä vedenjakaja. Sitä ennen on hiljaista, mutta välittömästi sen jälkeen kävijämäärä kiihtyy. Heinäkuu on erinomaista aikaa, varsinkin kaksi viimeistä viikkoa. Sitten asiakasvirta taas hiipuu tasaisesti.
Vartiainen ottaa esimerkin sään vaikutuksesta viime kesältä.
– Tähän samaan aikaan olimme lähes 50 prosentin kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Neljälle parhaimmalle myyntiviikolle iskivät kesän pahimmat helteet, joten jäimme samaan tulostasoon.
