Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiukat ajat eivät näy huvipuistojen kävijämäärissä – näin ilottelemaan pääsee halvemmalla

2:52Huvipuistoissa käytiin kesäkuussa viime vuotta ahkerammin – katso, miten vierailijoiden määrä ja ostoskäyttäytyminen kehittyivätKatso videolta, miten huvipuistovierailijoiden määrä ja ostoskäyttäytyminen kehittyivät.
Julkaistu 03.07.2024 05:45
Toimittajan kuva

Annika Nuotto

annika.nuotto@mtv.fi

Suomalaiset eivät ole jättäneet välistä jokakesäisiä huvipuistokäyntejä yleisen hintojen nousun takia, kerrotaan Suomen huvipuistoista. Rahaa näyttää riittävän myös itse huvipuistopäiviin. 

Yleisen hintatason nousu ja taloudellisesti tiukemmat ajat eivät ole toistaiseksi näkyneet suomalaisten huvi- ja teemapuistojen kävijämäärissä tänä kesänä. Päinvastoin kävijämäärät ovat hienoisessa nousussa.

Esimerkiksi Särkänniemestä kerrotaan, että kävijämäärissä ollaan hieman edellistä kesää edellä.

– Meillä kävi kesäkuun loppuun mennessä lähes 200 000 asiakasta, mikä on noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, kertoo Särkänniemen liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Ville Aarresuo. 

Hän sanoo uskovansa, että huvipuiston hyödyntämällä dynaamisella hinnoittelumallilla on ollut vaikutusta kasvaneeseen kävijämäärään. 

– Puistoon voi päästä vähän halvemmallakin, jos ostaa rannekkeen etukäteen ja ajoissa. 

Myös Puuhamaassa kävijämäärät ovat viime kesäkuuhun verrattuna nousseet 20 prosenttia. Puuhamaan puistonjohtaja Ilkka Vaskion mukaan tähän voi vaikuttaa se, että Puuhamaa ei ole korottanut viime vuosina hintojaan toisin kuin muut puistot, ja tämä voi vaikuttaa siihen, että Puuhamaa valitaan vierailukohteeksi edullisempana vaihtoehtona.

– Olemme enemmän säiden kuin suhdanteiden armolla. 

Tykkimäen kesäkuun kävijämäärissä kerrotaan olevan hienoista kasvua kahteen viime vuoteen verrattuna. Huvipuistopäällikkö Pilvi Serola kertoo, että viime vuoden kesäkuuhun verrattuna kävijöitä oli viime kuussa noin 20 prosenttia enemmän.

– Kesäkuun hyvä keli, Tykkimäen huvipuiston ilmainen sisäänpääsy ja ilmainen pysäköinti tukevat kävijämäärän kasvua.

Powerparkin liiketoimintajohtaja Antti Saarikoski kertoo, että myös heillä kävijöitä on tänä kesänä tähän mennessä ollut enemmän, noin 10 prosenttia. 

– Muun muassa hyvien säiden ansiosta kävijät ovat myös jakautuneet mukavan tasaisesti eri päiville.

Pandemia kuritti Muumimaailmaa

Naantalissa sijaitseva Muumimaailma on ollut auki tältä kesältä vasta vajaan kuukauden verran. Kesäkuun aikana kävijöitä oli viime kesäkuuhun verrattuna noin 4–5 prosenttia enemmän, kertoo Muumimaailman toimitusjohtaja Tomi Lohikoski. 

Huippuvuoteen 2019 verrattuna Muumimaailman kävijämäärät ovat noin 20 prosenttia alhaisemmat, ja teemapuisto on edelleen elpymisvaiheessa. Pandemia-aika vei ulkomaalaiset asiakkaat, jotka kattoivat aiemmin noin viidesosan Muumimaailman kävijöistä. 

– Aasialaiset kävijät eivät ole palanneet, venäläiset puuttuvat kokonaan ja heikko Ruotsin kruunu ei houkuttele Ruotsista tulijoita, Lohikoski luettelee. 

Ulkomaalaisten puutteen lisäksi Muumimaailmassa näkyy syntyvyyden lasku.

– Kun vielä 2010 Suomessa syntyi 60 000 vauvaa, viime vuonna luku oli 40 000. Me otamme ensimmäisenä vastaan syntyvyyden laskun vaikutukset, koska meillä käy ne pienimmät vieraat. 

Lue myös: Kesä ajaa pienituloiset ahtaalle, auttajat eivät pysty auttamaan kaikkia – yksinhuoltaja Irina: "Lapset eivät kysele jätskirahoja"

Ostokäyttäytyminen vaihtelee

Vaikka kävijämäärät ovat jokaisessa MTV Uutisten haastattelemassa huvipuistoissa kasvaneet, kävijöiden huvipuistoissa käyttämä rahamäärä vaihtelee puistoittain. 

Särkänniemessä huvipuiston sisäisessä myynnissä laskua on tapahtunut viime kesään verrattuna viisi prosenttia.

– Sisäisessä myynnissä keskikulutus on hieman laskenut, mutta muutos ei ole dramaattinen, Aarresuo kertoo. 

Tykkimäellä kerrotaan, että asiakkaiden rahankäytössä ei ole nähtävissä merkittävää muutosta verrattuna viime kesään. 

Lue myös: MTV selvitti: Näin räjähdysmäisesti festarilippujen hinnat ovat nousseet vuosien saatossa

Powerparkista puolestaan kerrotaan, että asiakkaiden rahankulutuksessa on viime kesään verrattuna hienoista kasvua. 

– Rahaa käytetään hyvin samalla lailla ja samoihin asioihin kuin aiemminkin. Keskimäärin eniten rahaa asiakkaamme käyttävät huvirannekkeisiin sekä ruokaan että herkkuihin, kertoo Saarikoski. 

Puuhamaa on hyötynyt siitä, että sen sisäänpääsymaksu ei ole viime vuosina noussut.

Vaskion mukaan ihmiset voivat käyttää enemmän rahaa huvipuistovierailullaan, kun sisäänpääsymaksuihin ei mene niin suurta summaa.

– Keskiostosmäärä parani viime kesänä paremmaksi kuin koskaan ennen Puuhamaan historiassa. Tämän vuoden kesäkuussa on menty vielä tuonkin luvun ohi. Esimerkiksi cateringin puolella keskiostosmäärä nousi kesäkuun aikana kahdesta kolmeen prosenttia. 

Muumimaailman Lohikoski kertoo, että puiston keskikulutus on tänä vuonna noussut hintojen nousun myötä. Lisäksi ostoskohteissa näkyy muutos. 

– En tiedä, onko tämä pysyvä muutossa, mutta tänä kesänä myymälät ovat vetäneet kioskeja paremmin. Ehkä on taustalla terveysajattelua, ja ihmiset eivät halua ostaa sokerisia tuotteita lapsilleen. Myymälästä on sitten haluttu ostaa jotain pysyvämpää mukaan. 

Lue myös: Inflaatio vaikuttaa kesälomailuun – näistä asioista suomalaiset säästävät eniten

Lisää aiheesta:

Nelihenkisen perheen huvipuistorannekkeet voivat maksaa yli 200 euroa – näin hinnat ovat nousseet koronaa edeltävistä vuosistaKotimaan matkailu löytyi uudelleen koronan myötä – Näitä asioita halutaan nyt mökin lisäksi: "Lomasta ei tingitä"Mitä maksaa huvipuistossa hurvittelu tänä kesänä? Näin hinnat ovat nousseet 15 vuoden aikana Huvipuistot sysivät rannekkeiden ostoa nettiin ja kauppoihin Huippuhelteet verottavat huvipuistojen asiakasmääriä – "30 ylittyessä jokainen aste vaikuttaa"Huvipuistoilla hyvä kesän aloitus – "Aurinko on meidän myyntipäällikkömme"
HuvipuistotRahaInflaatioKesälomaKesäTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Huvipuistot
  • 18.8.13:45
    Onnettomuudet

    Painajainen huvipuistossa: Laite romahti alas 15 metristä Intiassa

  • 12.8.22:26
    Kuusamo

    Vuoristorata taivuteltiin Rukalla tunturin huipulle – uskaltaisitko kyytiin?

  • 2.8.09:04
    Linnanmäki

    Linnanmäki sai kaksi uutta laitetta – Keikutin avautuu maanantaina

  • 1.8.17:08
    Onnettomuudet

    Linnanmäki ja Särkänniemi perustelevat MTV:lle, miksei Saudi-Arabian huvipuistoturma voisi tapahtua Suomessa

  • 25.7.14:41
    Ruotsi

    Tivolia ei voitu avata Ruotsissa – syynä humaltunut henkilökunta