Kovat helteet ovat vähentäneet huvipuistojen asiakasmääriä, sillä seissa huvipuistoissa kävijämäärä on jäänyt viime vuoden koleampaa heinäkuuta heikommaksi.
Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin sanoo, että vielä touko–kesäkuussa Linnanmäellä kävi kymmenen prosenttia enemmän huvipuistokansaa kuin viime vuonna, mutta nyt heinäkuun helteet ovat syöneet etumatkaa.
– Tässä ei ole kyse yhden kauden kävijämääristä, vaan enemmänkin maratonista. Jos joskus on vähemmän kävijöitä niin tulevana vuonna sitten taas enemmän.
Sama tilanne helteen suhteen on huomattu Tampereella Särkänniemessä. Toimitusjohtaja Miikka Seppälän mukaan nyt ollaan päivästä riippuen 1–3 prosenttia viime vuoden heinäkuun asiakasmääriä jäljessä.
– Kun mennään päälle 30 asteen, niin siinä vaiheessa jokainen aste alkaa vaikuttaa. Nyt helteessä on ollut niin poikkeuksellisen pitkä ja kuuma jakso.
Helle näkyy myös liikuntaseikkailupuistoissa.
– Yleensä helteen alkujakso vaikuttaa voimakkaasti laskevasti kävijämääriin, mutta ne tasoittuvat kun helle jatkuu pitkään, HopLopin toimitusjohtaja Petri Pitkäranta sanoo.
Kalliita investointeja
Huvipuistot ovat investoineet tuleviin kausiin useilla miljoonilla euroilla, sillä usko suuriin kävijämääriin on kova. Esimerkiksi Särkänniemessä on kolmen viimeisen vuoden aikana laitettu 20 miljoonaa euroa viihtyvyyteen ja uusiin laitteisiin.
