Husin uutta järjestelmää syytettiin potilaan kuolemasta – johtajaylilääkärin mukaan ”vakavasti sairasta hoidetaan niillä löydöksillä, jotka ovat silmien edessä, ei järjestelmän raporteilla”.

Hus otti viime lauantaina laajalti käyttöön potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin. Uusi järjestelmä nousi otsikoihin, kun Helsingin Sanomat uutisoi Apotin aiheuttaneen maaliskuussa 2019 vaaratilanteen, joka johti potilaan kuolemaan.

Helsingin Sanomien uutisen jälkeen Hus lähetti vastineena tiedotteen. Siinä todettiin, ettei Husissa ole todettu yhtään Apotin vuoksi tapahtunutta kuolintapausta.

Huhtikuussa 2019 Hus laati Valviralle lääkintälaitevaaratilanneilmoituksen, joka käsitteli maaliskuussa Töölön tapaturma-asemalla tapahtunutta kuolintapausta. Raportti keskittyy potilas- ja asiakastietojärjestelmä Apotin rooliin kuolintapauksessa.

Raportin mukaan kriittisesti sairas potilas siirrettiin Peijaksen päivystyspoliklinikalta Töölön tapaturma-asemalle. Matkan aikana potilaan tila heikkeni entisestään.

”Henkilökunnalla oli erittäin suuria vaikeuksia selvittää siirtoraportissa olennaisia hoitotietoja, koska siirtoraportti sisältää paljon epäollennaista informaatiota, eikä tulosteen ulkoasu ole saavutettava eikä selkeä.”

Potilaan mukana kulki Apotista tulostettu siirtoraportti, josta kävi ilmi muun muassa potilaan saamat lääkkeet ja aiempi vointi.

Raportin mukaan ”henkilökunnalla oli erittäin suuria vaikeuksia selvittää siirtoraportissa olennaisia hoitotietoja, koska siirtoraportti sisältää paljon epäollennaista informaatiota, eikä tulosteen ulkoasu ole saavutettava eikä selkeä”.

Hus: Kuolinsyy ei ollut Apotti

Raporttiin on kirjattu, että tapahtumaketju johti potilaan menehtymiseen. Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärven mukaan potilaan kuolinsyy ei kuitenkaan ollut Apotti.

– Tapaus on käyty läpi ammattilaisten kanssa. Potilaan menehtyminen ei johtunut Apotista. Vakavasti sairasta hoidetaan niillä löydöksillä, jotka ovat silmien edessä, ei järjestelmän raporteilla, Mäkijärvi sanoo.


– Valviralle lähetetty raportti tehtiin pian tapauksen jälkeen. Kun tapausta tarkasteltiin tarkemmin, niin kuolinsyy tarkentui, Mäkijärvi jatkaa.

Mäkijärvi tähdentää, että vaaratilanneraportti luotiin nimenomaan tietojärjestelmän käytöstä.

– Lääketieteellisesti tapaukseen liittyy paljon muitakin tekijöitä, Mäkijärvi sanoo.

Mäkijärven mukaan Apottiin liittyvät ongelmat ovat nousseet otsikoihin lähinnä järjestelmän uutuuden vuoksi.

– Terveydenhuollossa on aina ollut tiedonkulkuun liittyviä vaaratilanteita. Se ei ole uutinen, Mäkijärvi väittää.

Viikonloppuna vältyttiin isoilta ongelmilta

Lauantaina Apotti otettiin käyttöön Jorvin, Naistenklinikan, Porvoon, Lohjan, Raaseporin ja Hyvinkään sairaaloissa sekä Husin psykiatrisissa yksiköissä.

Hus on tehnyt 54 Apottiin liittyvää vaaratilanneilmoitusta marraskuusta 2018 lähtien. Apotin laaja käyttöönotto viime viikonloppuna ei tuottanut uusia vaaratilanneilmoituksia Valviralle.

– Apotti otettiin käyttöön pääosin hyvin ja suunnitellusti. Ei ollut isoja ongelmia. Siellä täällä oli pieniä teknisiä ongelmia. Sisäänkirjautumisissa oli hankaluuksia, joidenkin lääkäreiden erikoisalat olivat väärin ja tiedonsiirtoja piti täydentää, Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo.

Mäkijärven mukaan aiemmista kokemuksista on opittu.

– Koulutusta on terästetty ja monia korjauksia on otettu käyttöön. Vaara- ja läheltä piti -tilanteilta säästyttiin, Mäkijärvi selvittää.

Virheistä oppimisesta huolimatta Husin henkilökunnan kevään lomat ovat siirtyneet. Helsingin Sanomien mukaan henkilöstön lomat peruttiin johdon päätöksellä.

– Lomia ei peruttu, vaan katsottiin yhteisymmärryksessä henkilökunnan kanssa, milloin lomia on järkevää pitää. Apotti on iso ponnistus ja tähän halutaan satsata, Mäkijärvi perustelee.

Korjaus 4.2. klo 13.10: Ingressiin lisätty aikamääre.

Lue myös:

    Uusimmat