Tämän hetken huippujournalistit käyttävät sosiaalisen median palveluista työssään erityisesti Twitteriä – Facebook korostui henkilökohtaisena sosiaalisen median palveluna.
Kysyimme Suuri Journalistipalkinto -ehdokkailta, mihin sosiaalisen median palveluun he kuuluvat ja miksi. Huippujournalistien vastauksissa korostui se, että toimittajat halusivat tehdä selkeän eron yksityiselämänsä ja toimittajan työnsä välillä sosiaalisessa mediassa.
– Olen Facebookissa toimittaja/siviilihenkilö, siis statukset kirjoitan vain ystäville, mutta käytännössä aika suuri osa päivityksistäni on havaintoja maailmasta nimenomaan toimittajan silmin. Twitterissä olen @luontomies-nimellä puhtaasti toimittaja. Tämä jako on hyvä minulle, Facebookissa voi silloin tällöin päivitellä henkilökohtaisempiakin asioita, Twitterissä taas olla puhtaasti toimittajan identiteetillä, kertoo jaosta Vuoden journalistinen teko -kategoriassa ehdolla oleva Suomen Luonnon toimittaja Juha Kauppinen.
Samoilla linjoilla on Vuoden juttu -kategoriassa kilpaileva Anu Silfverberg. Myös toimittaja haluaa joskus olla sosiaalisessa mediassa yksityinen henkilö.
– Twitterissä en tee juuri mitään, koska se on julkinen. Julkisuuteen kirjoittaminen on työni. Facebookissa haluan olla henkilökohtaisella profiililla, mutta ymmärrän, että kaikki eivät sitä niin näe, ja rajoitan siksi päivitysten näkyvyyttä.
Instagram on tekohengitystä
Twitterin lisäksi LinkedIn, Google+:n ja esimerkiksi Instagramin kautta ammatti saattoi näkyä.
– Instagram on loistava keino irtaantua työelämästä valokuvaajana ja antaa tekohengitystä rakkaalle harrastukselle nimeltä valokuvaus.Facebookissa kommentoin ja keskustelen tuttavieni kanssa ja hoidan harrastustoimintaan liittyviä asioita, se ei liity työhöni mitenkään vaan on osa vapaa-aikaa, kertoo Lapin Kansan valokuvaaja joka on ehdolla Vuoden juttu -kategoriassa yhdessä ja kanssa.

