Huijausvaara: Laihdutustuotteet vievät rahat, eivät kiloja

Laihdutustuotteet eivät läheskään aina ole sitä, mitä lupaavat.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Kuluttajaliitto, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Euroopan kuluttajakeskus kehottavat suhtautumaan erilaisiin Internetissä ja Facebookissa kaupattaviin laihdutusvalmisteisiin kriittisesti. Jos tuotteen lupaukset kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta, niitä ei kannata uskoa. Useimmat tuotteet ovat käytännössä huijausta, koska ne eivät täytä mainoksissa annettuja lupauksia.

Ilmaiset näytteet muuttuvatkin maksulliseksi

Kuluttaja-asiamiehen ja Euroopan kuluttajakeskuksen saamien yhteydenottojen perusteella laihdutusvalmisteiden tilaamiseen liittyy myös muunlaisia riskejä. Tyypillistä on, että kuluttaja luulee tilaavansa ilmaisen näytteen tai osallistuvansa arvontaan, mutta alkaakin saada säännöllisesti maksullisia tuotepaketteja. Laskutus on saattanut jatkua, vaikka kuluttaja olisi peruuttanut sopimuksen. Myöskään "rahat takaisin, jos et ole tyytyväinen" -lupaukset eivät ole toteutuneet. Yrityksiin on ollut ylipäänsä vaikea tai jopa mahdotonta saada yhteyttä.

Viranomaisilla on vai nrajalliset mahdollisuudet puuttua yritysten toimintaan, sillä useimmat toimivat ulkomailta pelkällä postilokero-osoitteella. Paras tapa välttää huijatuksi tuleminen on suhtautua laihdutusvalmisteisiin kriittisesti. Huijauksen tunnistaa esimerkiksi seuraavista asioista:

• Painon väitetään laskevan, vaikka söisi ja liikkuisi kuin ennenkin.
• Yritys ei ilmoita yhteystietojaan.
• Sopimusehdot ovat epäselvät tai niitä ei löydy ollenkaan.
• Mainoksessa viitataan yksittäisen lääkärin, kuluttajan, julkisuuden henkilön tai viranomaisen suosituksiin tai hyväksyntään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat