Huawei kertoi miljardituloksesta

Huawei on tänään julkistanut vuoden 2015 tuloksensa.

Kaikki yhtiön kolme liiketoimintasegmenttiä, Carrier, Enterprise ja Consumer Business Group, kasvoivat merkittävästi. Huawein tulos oli 395 miljardia yuania, noin 53,6 miljardia euroa ja kasvua edelliseen vuoteen tuli 37 % prosenttia. Nettotulos oli 36,9 miljardia yuania, noin 5 miljardia euroa. Kasvua edelliseen vuoteen nähden kirjattiin 33 prosenttia.

– ICT-markkinat vauhdittavat digitaalista talouskasvua ympäri maailman, ja tähän Huawein pitkäaikainen kasvu perustuu. Strateginen fokuksemme ja ydinliiketoimintamme merkittävät investoinnit näkyvät suoraan tuloksessamme. Seuraavan 3–5 vuoden aikana keskitymme yhteyksien parantamiseen, mikä mahdollistaa vertikaalisten toimialojen kehityksen ja tietoverkkojen uudistamisen. Uskomme avoimeen ja sitoutuneeseen yhteistyöhön sekä jaetun menestymisen mahdollisuuksiin ja jatkamme edelleen tuotteidemme sekä palvelujemme kehittämistä asiakkaidemme ja partnereidemme kanssa. Näin saamme maksimoitua kasvun mahdollisuudet 'Better Connected World' -ideologiamme mukaisesti, toteaa Huawein varapuheenjohtaja ja kiertovuorossa oleva toimitusjohtaja Guo Ping.

Huawein kolmen liiketoimintasegmentin osalta vuosi 2015 oli seuraava:

Carrier Business Groupin tulos oli 232,3 miljardia yuania (31,6 miljardia euroa), kasvua viime vuoteen nähden oli 21 prosenttia. Menestystä tuki erityisesti useiden 4G-verkkohankkeiden käynnistyminen.

Enterprise Business Groupin tulos oli 27,6 miljardia yuania (3,8 miljardia euroa), tulos nousi peräti 44 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvua kirjattiin etenkin turvallisuus-, finanssi-, liikenne- ja energiasektoreilla.

Consumer Business Group kiri huimaan 73 prosentin vuotuiseen kasvuun 129,1 yuanin tuloksellaan (17,5 miljardia euroa). Huawein menestys brändinä sekä uudet premium-tuotteet siivittivät segmentin kasvua.

Huawei on keskittynyt jo reilun 20 vuoden ajan ICT-infrastruktuurin kehittämiseen. Vuonna 2015 yhtiö investoi 15 prosenttia eli 59,6 miljardia yuania (8,1 miljardia euroa) vuotuisesta liikevaihdostaan tutkimus- ja tuotekehitykseen. Kaikkiaan yhtiö on käyttänyt viimeisen vuosikymmenen aikana 240 miljardia yuania (32,6 miljardia euroa) T&K-työhön.

– Vuosi 2015 päättyi vakaassa taloudellisessa tilanteessa. Vuonna 2016 jatkamme kaikessa toiminnassamme asiakaskeskeistä strategiaamme. Tulemme panostamaan edelleen johtamismuutosprojekteihimme valmistautuaksemme paremmin tulevaan sekä tehostamaan toimintaamme, jotta varmistamme tasaisen kasvumme, sanoo Sabrina Meng, Huawein rahoitusjohtaja.

Lähde: Huawei

Lue myös:

    Uusimmat