HS: Pitäisikö pyöräilystä aiheutuvat kustannukset kattaa fillariverolla?

Helsinkiläinen Mikko Valtonen ehdottaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan polkupyöräveroa, joka kattaisi pyöräteiden kustannuksia samalla tavoin kuin autoilijoilta perittävä autovero.

Valtonen kyseenalaistaa kirjoituksessaan sen, että pääkaupungin keskustaa kannattaisi kehittää niin voimakkaasti polkupyöräilijöiden ehdoilla.

– En tiedä, mistä Helsingin varsin optimistiset kasvuennusteet ovat peräisin, mutta vallalla tuntuu olevan käsitys, että kaikki Helsinkiin muuttavat omistavat polkupyörän ja ovat sekä halukkaita että riittävän terveitä ja hyväkuntoisia kulkemaan työmatkansa pyörällä tai kävellen säällä kuin säällä, Valtonen kirjoittaa.

Mies kritisoi Hämeentien sekä Kaivokadun kaltaisten pääväylien muuttamista pyöräteiksi ja kävelykaduiksi. Hän ihmettelee, pitäisikö tavarantoimittajien, pelastuslaitoksen ja jätehuollonkin kulkea julkisilla.

Valtonen ehdottaa, että jos pyöräilyä aiotaan suosia liikennesuunnittelussa niin, ettei autoille jää keskustassa sijaa, olisi kohtuullista kerätä pyöräilijöiltä veroa pyöräteiden rakennuskustannusten kattamiseksi samoin kuin autoilijoiltakin kerätään autoveroa.

– Lisäksi joidenkin pyöräilijöiden käytös liikenteessä ja piittaamattomuus liikennesäännöistä antavat aihetta keskustella polkupyöräkortin käyttöönotosta.

Valtonen toivoisi sopuisaa yhteiseloa eri liikkumismuotoja käyttävien ihmisten välillä.

– Maailman suurimmissakin miljoonakaupungeissa autot, julkinen liikenne ja kevyt liikenne mahtuvat kyllä samoille kaduille, kun jokainen on valmis vähän joustamaan omalta osaltaan. On täysin naurettavaa väittää, ettei se alle miljoonan asukkaan Helsingissä muka onnistu. Ehkä juurikin siksi, että sen ei haluta onnistuvan, Valtonen sanoo.

Lähde: Helsingin Sanomat

***

Älypuhelinten käytttäjille omat liikennevalot 2:29

Lue myös:

    Uusimmat