Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Houkuteltiinko sinutkin tälle autojen hinta-arviosivustolle? 150 euron lasku voi tulla yllätyksenä – toimi näin

0:44Näin Facebookissa kiertävä Prisma-huijaus toimiiNäin Facebookissa v kiertänyt Prisma-huijaus toimi.
Julkaistu 30.10.2019 14:48

Ville Järveläinen

Monet suomalaiset ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.

Kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite. Mainoksia on esiintynyt myös pelisivustoilla.

Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku. Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttaja kertoo, ettei ole edes vieraillut yrityksen sivuilla eikä tehnyt tilausta.

Yhdestä sivustosta runsaasti ilmoituksia

Tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto, josta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa. Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ.

Palvelusta veloitetaan 150 euroa, mikä ei kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla kerrotaan palvelun hinta.

– Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Uusia toimijoita tulee jatkuvasti, eikä ongelmia ole pystytty vielä kitkemään kokonaan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia, sanoo johtaja .

Miina Ojajärvi

Toimi näin, jos lankesit ansaan

Jos olet tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio. Sinun ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä.

Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:

En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.

Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Ole välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös: Käytetystä autosta paljastui vika – minne reklamaatio osoitetaan?

Lisää aiheesta:

Saitko laskun tältä firmalta? Tietyissä tilanteissa ei pidä maksaaEuroopan kuluttajakeskus varoittaa nettipalvelusta: "2 minuutin terveystarkastelun" seurauksena yllätyslaskuLankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaanOle tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"Syötitkö autosi rekisterinumeron tälle nettisivulle? Viranomainen varoittaa isosta yllätyslaskustaÄlä haksahda tähän autopalveluun – voit saada kalliin yllätyslaskun, vaikka et olisi painanut tilausnappia
AutotAutokauppaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa