Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hondan syötävän söpö sähköauto on valmis – ja se on ihastuttavan lähellä konseptiversiota

0:42Honda e on valmiina tuotantoonHonda e on valmiina tuotantoon.Honda
Julkaistu 11.09.2019 20:26
Toimittajan kuva

Teknavi

@teknavi

Honda e on tuotantovalmis sähköauto, jolle luvataan enimmillään 220 kilometrin toimintasäde yhdellä latauksella. Tämä auto on tosin paljon muutakin kuin pelkkiä numeroita paperilla.

Honda e ei vakuuta välttämättä lukuarvoin, joten lienee syytä sukeltaa syvemmälle. Sen puhtaat linjat korostuvat mustin yksityiskohdin varustettuna valkoisena versiona. Auton muodoissa on jotakin robottimaista, jopa jääkaappimaista, mutta kuitenkin inhimillistä.

Viimeistään kuljettajan paikalta huomaa harvinaisen sirot sivupeilit tai oikeastaan niiden puutteen. Perinteisten sivupeilien tilalle on sijoitettu kamerat, joka pienentää tarvittavaa pinta-alaa ja näin ollen myös ilmanvastusta. Ovenkahvatkin on siloteltu korin sisään, josta ne ponnahtavat esiin tarvittaessa.

Honda e poikkeaa myös sisätilojensa osalta totutusta ja esimerkiksi käytännössä koko kojelauta täyttyy näytöstä. Mittaristo löytyy 5-tuumaiselta näytöltä ja riviä jatkaa kahden vierekkäisen 12,3-tuumaisen kosketusnäytön pari. Viimeksi mainituilta ohjataan tietoviihdejärjestelmää.

Tietoviihdejärjestelmän käyttö on mahdollista myös puheohjauksella – joskaan emme kirjoitushetkellä vielä tiedä kielivalikoimasta. Ainakin englanniksi Hondan puheohjaus aktivoidaan komennolla "OK Honda", jonka jälkeen tekoäly pyrkii täyttämään kuljettajan toiveita. Tähän lukeutuu myös verkon yli toimivia palveluita.

Autoon saa täyhteyden puhelimen avulla käyttämällä My Honda+ -applikaatiota. Kyseinen sovellus on julkaistu jo vuonna 2017, mutta sittemmin päivitetty tätä autoa varten. Uusiin ominaisuuksiin lukeutuvat muun muassa ilmastoinnin etäohjaus, auton paikannus, akun tilan takastelu sekä navigoinnin esiasettaminen puhelimella. Auto on myös mahdollista lukita ja avata matkapuhelimella.

Voimalinjan varassa

Honda e on takavetoinen, ja moottori on asennettu taakse. Se on saatavilla kahtena tehoversiona: 100 kW (136 hv) ja 113 kW (154 hv), mutta vääntöä on tarjolla aina sama 315 newtonmetriä. Kiihdytyksen paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tulisi sujua noin 8 sekunnissa.

Aivan auton kulmiin sijoitettujen pyörien, tasaisesti etu- ja taka-akselien välille jakautuvan painon ja matalan painopisteen pitäisi tarjota mahdollisuuksia hyvän ajettavuuden luomiseen. Honda lupaileekin pirteää ajettavuutta, jota takavetoisuus kuulemma korostaa.

Mukana on 35,5 kWh:n akku, joka on Hondan omien sanojen mukaan eräs kompakteimmista koko luokassa. Auton toimintamatka yhdellä latauksella on valmistajan mukaan maksimissaan 220 kilometriä, ja siten he mainostavatkin autoa arkiaskareisiin. Akku on ladattavissa pikalatauksen avulla 80 prosenttiin puolessa tunnissa.

Saksassa hinta jää alle 30 000 euron, kun huomioidaan valtion tarjoamat houkuttimet. Suomi-hinta ei ole kirjoitushetkellä selvillä, joten jäämme innolla odottamaan sitä. Ainakin samaan aikaan julkaistu Volkswagen ID.3 haastaa Hondan toden teolla, mutta pelkkien lukuarvojen perusteella ei pidä tehdä turhan pitkälle vietyjä päätelmiä.

Lue myös: Hondalta tulossa sporttinen sähköauto – julkaisi kuvan lupaavalta vaikuttavasta konseptista

Lisää aiheesta:

Ensikoeajossa kauan odotettu Tesla Model 3 – ei vieläkään koko kansan sähköautoKoeajossa Lexus ES 300h – menestyksen palikatEnsituntumat Audin ensimmäisestä sähköauto e-tronista – hiottu kokonaisuusEnsituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuusEnsituntuma: Uusi Volkswagen Touareg – ylivoimainen lippulaivaHyundai ilmoittautui tosissaan mukaan sähköautokisaan
SähköautotAutonäyttelytHondaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"