Kun Harry "Hjallis" Harkimo rakennutti Hartwall Areenan, monet pitivät miehen liikeideaa omituisena. Samalla tavalla suhtaudutaan Sipoonranta-projektiin, mutta Hjallis ei ihmettelijöistä välitä. Bisneshai on kiinnostunut vain asiakkaiden ja rahoittajien mielipiteistä.
Hjallis Harkimon 120 miljoonan euron Sipoonranta-projekti etenee taantumasta huolimatta aikataulussa. Rahoittajat ovat kasassa, ja hanke odottaa enää Sipoon kunnanvaltuuston viimeistä kaavapäätöstä, joka tulee tiistaina 21. huhtikuuta. Harkimon rakennusprojektilla riittää kuitenkin ihmettelijöitä: monet ajattelevat, ettei taantuman aikana kannata rakentaa luksusasuntoja.
– Ne on ajatelleet, että ei tuosta tule mitään, kun on lama. Mutta ei ole mitään väliä, mitä ne ajattelevat: rahoittajat ja asiakkaat ratkaisevat. Jos joku toivoo, että projekti ei onnistuisi, se ei liity mitenkään tähän asiaan, Hjallis Harkimo lohkaisee.
Harkimon menestyminen liike-elämässä on miehen omien arvioidensa mukaan uskottavuuden ja luotettavuuden ansiota. Taustalla olevat onnistumiset helpottavat projektien tekemistä. Harkimo toteaa, että bisnesmaailmassa itseluottamusta kertyy samalla tavalla kuin urheilussa: voitot kohottavat henkeä ja poikivat lisää voittoja.
Mutta ovatko ihmiset sitten Harkimolle kateellisia, kun mies saa sellaiset liikeideat toimimaan, joita muut pitävät täysin typerinä?
– Eiköhän niitä aina löydy, mutta on niitäkin, jotka kannustaa, kun on aihetta.
Hjalliksella tutkinnassa muitakin rakennusalan projekteja
Harkimo etsii parhaillaan Sipoonranta-projektilleen myyntijohtajaa Diili-ohjelmassa. Hjalliksen mukaan ohjelma on oivallinen tapa rekrytoida ihmisiä, sillä se tuo hyvää mainosta ja julkisuutta projektille. Ohjelman kuvaukset ovat parhaillaan käynnissä, ja Harkimo on tyytyväinen ehdokastarjontaan.
