Hirvonen lamaantui Citroenilla: Lähtö aikaisin selvää

Mikko Hirvonen.
Mikko Hirvonen.Citroen
Julkaistu 14.12.2013 11:12(Päivitetty 14.12.2013 11:17)
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

Paluu Fordin rattiin alkoi vetää Mikko Hirvosta puoleensa rallikauden päätyttyä. Perjantaina M-Sport vahvisti, että 33-vuotias suomalainen ajaa jälleen tallin ajattamalla Ford Fiestalla.

Hirvonen ajoi kaksi edellistä kautta Citroenilla, ja vaikka ensimmäinen kausi toi merkkimestaruuden ja kelpo menestystä Sebastien Loebin takana, oli viime kausi pettymys. Ranskalaistalli on siirtymässä Loebin johdolla WTCC-ratasarjan pariin. Resurssien vähentäminen ei Hirvosta innostanut, kun hän mietti tulevaisuuttaan kauden jälkeen.

– Aika aikaisessa vaiheessa oli selvää, että Citroenilla en ainakaan jatka. Panostus ralliin ei ollut enää sellaista. Tietysti Hyundaita katseltiin, olisiko mahdollista päästä aloittamaan jotain ihan uutta. Mutta sekin oli kysymysmerkki, että onko heillä paketti kasassa, vai meneekö siinä vuosi-pari ennen kuin ovat kilpailukykyisiä, Hirvonen selvitti MTV Sportille.

– Kyllä Ford oli koko ajan erittäin vahva ainakin itselläni. Olen pienestä pitäen ollut vähän Fordin mies, olen aina tykännyt keräillä vanhoja Fordeja ja niiden parissa harrastaa, Hirvonen fiilistelee.

Loppukaudesta lamaantuminen

Viime kaudella paketti oli kasassa, kun tulokastalli Volkswagen jyräsi MM-sarjaan. Sebastien Ogier vei kuskien mestaruuden ja Jari-Matti Latvalan tukemana tuli myös tallimestaruus. Citroen veti jo kesken viime kauden resurssejaan pois, eikä autoa kehitetty enää loppukaudesta lainkaan. Hirvonen myöntää, ettei itsekään onnistunut päättyneellä kaudella.

– Volkswagen laittoi riman korkeammalle, ja kun vauhti ei riittänyt, piti ajaa kovemmalla riskillä koko ajan ja silloin alkaa tulla pieniä virheitä. Loppukaudesta vähän lamaantui, kun tiiminkään puolelta ei ollut sitä yritystä. Ei ollut paras fiilis, kun tiimikään ei pistänyt kaikkea kehiin, Hirvonen myöntää.

– Tietysti se turhautti, se on ihan selvä, että koko ajan olisi pitänyt kehittää autoa ja ajaa testiä. Vaikka ei olisikaan keksitty mitään uutta, olisi oltu ratin takana koko ajan. Sekin auttaa enemmän kuin se, että ollaan kotona eikä tehdä mitään, Hirvonen sanoo.

Tästäkin huolimatta Hirvonen painottaa, ettei kaksi vuotta Citroenilla ollut hukkaan heitettyä aikaa. Hän oli ajanut aiemmin MM-sarjaa vain Fordilla, joten Citroenilla hänellä oli allaan täysin erilainen ajoneuvo ja tiimin tapa työskennellä oli uudenlainen.

– Eri tavalla tehtiin kaikki se, miten lähtökohtaisesti suunniteltiin ja rakennettiin auto. Muuten ei ollut niin erilaista. Ensimmäisenä vuonnahan kaikki meni loistavasti. Viime kaudella kävi ennemmin niin, että tuli vain tosi vahva uusi tiimi, eivätkä muut pysyneet mukana, Hirvonen sanoo.

– Samaan aikaan tuli päätös lähteä ratapuolelle ja budjetti, materiaali ja aika siirrettiin sinne. Tapahtui kaikkea tämmöistä päällekkäin ja vaan väärään aikaan. Ei siinä mitään, Hirvonen ruotii.

Hän toivoo, että voi nyt tuoda Fordille jotain uutta mukanaan.

Outo tilanne

Hirvosen tallivalinta venyi epätavallisen pitkälle. Loppusyksy ja alkutalvi on edennyt normaalista poikkeavasti.

– On ollut vähän hassu tilanne, yleensä marras-joulukuu on kiireistä aikaa. On ollut testiä Monte Carloa ja Ruotsia varten, on ollut palkintojenjakoa ja kaikenlaista kissanristiäistä. Nyt olen saanut Britannian rallin jälkeen saanut rauhoittua ja touhuta ja pelata jääkiekkoa poikieni kanssa. Olen kerennyt olemaan Suomessa pitkään, ja se on ollut ihan mukavaa, Hirvonen sanoo.

Vielä joulun ajan Hirvonen saa ottaa rauhassa, mutta vuodenvaihteen jälkeen alkaa tiukka testaaminen kauden avaavaa Monte Carloa varten. Kausi polkaistaan käyntiin 16-18. tammikuuta ajettavalla rallilla.

Hirvonen palaa Fordin rattiin

Hirvonen toiveikas: Istuuko Ford paremmin kuin Citroen koskaan?

Hirvonen janoaa mestaruutta

Tallipomo innoissaan: Tiedämme mihin Hirvonen pystyy