Mainos

Himoitsetko hiilihydraatteja? Asiantuntija: Syy voi yllättää!

Moni moittii itseään huonosta itsekurista, jos ei voi olla ilman herkkuja. Syy epäterveelliseen syömiseen on kuitenkin paljon monimutkaisempi, kuin itsekurin puute tai laiskuus.

Syöminen aiheuttaa euforian tunnetta kehossa, ja sitä voi olla hyvin vaikeaa vastustaa. Erilaiset ruoat vaikuttavat jokaiseen yksilöllisesti. Aivojen välittäjäaineet määrittävät, mitä nimenomaista ruokaa himoitsemme eniten. Erilaiset himot voivat kertoa kehossa olevasta epätasapainosta, eivät luonteenheikkoudesta.

Serotoniini on aivojen välittäjäaine, joka säätelee ruokahalun lisäksi unirytmiä, seksuaalisuutta ja yleistä mielialaa.

Serotoniinin vähäisyys laskee mielialaa ja lisää halua ahmia nopeasti pikaista mielihyvää tarjoavia ruokia, kuten hiilihydraatteja tai piristäviä juomia. On erittäin todennäköistä, että epäterveellisten ruokien ahmiminen johtuu nimenomaan serotoniinin vähäisyydestä, eikä laiskuudesta tai surkeasta itsekurista.

– Serotoniinin puute voi aiheuttaa ruokahalun ja makeanhimon lisääntymistä, tai kuten kansankielellä kutsutaan, lisätä "tunnesyömistä", sanoo Diacorin urheilulääketieteen vastuulääkäri Kirsi Korpi.

Myös tietyt hillitsemishäiriöt, kuten ahmimishäiriö, liitetään usein serotoniinin puutokseen.

Pähkinät ja kurpitsansiemenet osaksi ruokavaliota

Serotoniinin saantia ei pysty täsmällisesti ohjailla ruokavalion avulla, mutta tiettyjen tuotteiden syöminen vaikuttaa myös serotoniinin tuotantoon. Serotoniinin ja melatoniinin esiaste on aminohappo tryptofaani. Tryptofaania voi lisätä nauttimalla runsaasti esimerkiksi maitotuotteita, soijaa, punaista lihaa, kalaa tai juustoa. Myös pähkinät, alkiot ja siemenet ovat hyviä tryptofaanin lähteitä. Kalaöljy voi myös lisätä serotoniinin tuotantoa luonnollisella tavalla.

Serotoniinin tuotannon vilkastuminen aivoissa karistaa liiallisen ruokahalun ja kohottaa mielialaa.

– WHO:n minimisuositus tryptofaanin päiväannokseksi on 3,5 milligrammaa kiloa kohti. Näin ollen 70 kiloa painavan henkilön tulisi saada tryptofaania 240 milligrammaa päivässä, Korpi sanoo.

Esimerkiksi sata grammaa kurpitsansiemeniä sisältää peräti 576 milligrammaa tryptofaania.

Serotoniinintuotannon vihollisia puolestaan ovat dieettilimut ja kahvi. Edellä mainitut aiheuttavat hiilihydraattien tapaan nopean mielihyväntunteen ja piristyneen olon, mutta eivät tarjoa pitkäjänteistä ratkaisua hyvän olon aikaansaamiseksi. Kahvi ja limut kannattaakin korvata vedellä, jos haluaa päästä pysyvästi eroon herkkujen napostelusta.

Lähteet: FoodFacts.com, Tiede

Teksti Nita Makkonen, nita.makkonen(@)mtv.fi

Lue myös:

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.