Herätys! Tesla painoi jo Euroopassakin ohi saksalaismerkeistä

Vaikka Teslan Model S -malli alkaa olla yleinen näky jo meilläkin, ei niiden menekki ole riittänyt ohittamaan Mersun, Audin tai BMW:n huippumallien myyntiä. Ennen kuin nyt.

Kotimaassaan Yhdysvalloissa Tesla Model S -sähköauto käy kaupaksi paremmin kuin saksalaiset polttomoottorikäyttöiset kilpailijansa. Euroopassa tilanne on ollut tähän asti päinvastainen.

Nyt Tesla Model S on kuitenkin ensimmäistä kertaa ohittanut Euroopankin myyntimäärissä niin Mercedes-Benzin S-sarjan, BMW:n 7-sarjan ja Audin A8:n. Sen myyntimäärät nousivat Euroopassa viime vuonna 30 prosentilla.

– Tämä on herätys perinteisille autovalmistajille, kuten Mercedes-Benzille. Se osoittaa, että pienempi, mutta fiksumpi valmistaja kuten Tesla pystyy antamaan sille köniin sen omalla kotikentällä, kertoo JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munoz.

Perinteisillä valmistajilla on jo kiire

Munozin mukaan eurooppalaisten autovalmistajien on lisättävä panostuksiaan sähköisiin ajoneuvoihin nopeasti, sillä ostajat ovat niistä koko ajan kiinnostuneempia ja kiinnostuneempia. Hänestä vaikuttaa siltä, etteivät perinteiset autovalmistajat ole onnistuneet reagoimaan riittävän vikkelästi.

Teslaa vuosikaudet vähätelleet valmistajat ovat tuomassa markkinoille omia sähkömallejaan kilpailemaan kalifornialaisvalmistajan kanssa. Esimerkiksi Jaguar paljastaa ensimmäisen täyssähköautonsa, I-Pacen, maaliskuun ensimmäisenä päivänä. Myös Audilta ja Porschelta on tulossa täyssähköisten volyymimallien ensiesittelyt vielä tämän vuoden aikana.

Model X myy yhtä hyvin kuin Porsche Cayenne

Model S on suurikokoinen sedan, mutta tilavammalla SUV-variantilla Model X:llä pyyhkii myös hyvin. Sitä myytiin Euroopassa viime vuonna yhtä paljon kuin Porsche Cayennea ja lähes 2 000 kappaletta enemmän kuin BMW X6:tta.

Teslan tuoreimman mallin, Model S:ää pienemmän Model 3 -sedanin tuotantovaikeudet ovat pian pelkkä ikävä muisto, ja lähitulevaisuudessa se tuleekin saamaan jalansijaa myös Euroopan-markkinoilta.

***

Tesla ajaa ilman kuljettajaa – jääkö toimittaja alle? 1:24

Lue myös:

    Uusimmat