Heinonen: Rautatiepäätöstä ei vielä

Päätöksiä rautatieliikenteen mahdollisesta avaamisesta kilpailulle ei tehdä vielä tämän syksyn aikana. Liikenneministeri Olli-Pekka Heinosen mukaan ratkaisut on tarkoituksenmukaista siirtää EU-puheenjohtajakauden jälkeiseen aikaan, koska rataliikenteen tilanne myös koko EU:n tasolla on selkiintymätön.

Heinonen, Olli-Pekka

EU:ssa on parhaillaan käsittelyssä useita direktiiviehdotuksia, joilla pyritään luomaan edellytykset usean rautatieyhtiön toiminnalle samalla rataverkolla. -Suomen tavoitteena on saavuttaa yhteisymmärrys direktiiviehdotuksista sekä vaiheittaisesta kilpailun avaamisesta vielä oman puheenjohtajakautensa aikana, Heinonen sanoi Espoossa keskiviikkona.

Suomen puheenjohtajakausi päättyy vuodenvaihteessa, ja Heinosen mukaan rataliikenteen kilpailutusasia on tarkoitus saada hallituksen käsittelyyn heti kevään kuluessa.

Työryhmän esitystä vielä viilataan


Rataliikenteen kilpailutusta on selvitetty liikenneministeriössä jo pitkään. Viimeksi asiaa pohtinut työryhmä jätti keväällä ehdotuksen, jonka mukaan kilpailua avattaisiin tavaraliikenteessä ja pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä, mutta kaukoliikenteen henkilöjunat ja Venäjälle suuntautuva liikenne jäisivät yhä VR:n yksinoikeudeksi. Ehdotus on saanut ristiriitaisen vastaanoton.

VR on ollut huolissaan "kerman kuorinnasta", jossa kilpailevia yrityksiä ilmaantuisi vain kannattavimmille rataosuuksille. Se voisi pakottaa myös VR:n karsimaan heikommin kannattavia palveluja. Heinonen arvioi, että lausuntokierroksen perusteella esitykseen jouduttaneen tekemään vielä ainakin joitakin tarkennuksia, mutta tässä vaiheessa on liian aikaista sanoa, mitä ne ovat. Vaikka kilpailun avaamista on useimmissa lausunnoissa pidetty hyvänä, ehdotuksia on toisaalta myös arvosteltu tiukasti. -Erityisesti rautateiden henkilöstöjärjestöt ovat suhtautuneet kielteisesti kilpailun avaamiseen, hän sanoi. Liikenneministeri huomautti, että kilpailun syntyminen riippuisi merkittävästi siitä, miten kilpailuedellytykset järjestetään. -Markkinoille tulon kustannukset ovat rautatieliikenteessä korkeat. Muun muassa investoinnit liikennekalustoon ovat kalliita. Jotta kilpailua rautateille syntyisi, on lisäksi päätettävä esimerkiksi varikko- ja huoltotilojen käytöstä.

Näitä asioita ei ratkaista pääsääntöisesti lainsäädännöllä, vaan osapuolten välisillä neuvotteluilla, Heinonen sanoi. Rataliikenteen asteittainen avaaminen EU-tasolla koskisi ensi vaiheessa lähinnä EU-maiden välistä keskinäistä transitoliikennettä. Suomen kannalta sillä ei juuri olisi vaikutusta, koska Suomen kautta kulkeva transitoliikenne suuntautuu käytännössä täysin Venäjälle.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat