Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Heikki Kovalainen kohtasi karun totuuden Rovaniemellä – ”Olen todella kahvilla”

3:26Kalle Rovanperä vastaa fanien kysymyksiin – yksi kysymys ammatinvalinnasta saa mestarin hämmentymäänKalle Rovanperä vastaa fanien kysymyksiin – yksi niistä saa mestarin hämmentymään2022 Getty Images
Julkaistu 16.01.2023 15:51

TONI HEINONEN

Heikki Kovalainen koki ralliautoilun nurjemman puolen viikonloppuna Rovaniemellä ajetussa Arctic Lapland -rallissa.

LUE MYÖS: Teemu Suninen sai sopimuksen rallin MM-sarjaan – taustalla uusi tiimi

LUE MYÖS: Ott Tänakin uusi talli julkisti värityksensä – kuvat paljastivat vastauksen MM-rallipiireissä ihmetyttäneeseen kysymykseen

Rata-autoilun jättänyt Kovalainen panostaa entistä enemmän ralliin tänä vuonna. Kovalainen voitti viime vuonna Japanin rallisarjan mestaruuden, ja tänä vuonna hän kilpailee Japanin lisäksi kotoisessa SM-sarjassa.

Kovalaisen kausi käynnistyi mollivoittoisesti Tunturirallissa, sillä hän joutui jättämään avauspäivän kesken ulosajon jälkeen.

– Nopea vasuri meni pikkaisen leveäksi, ja seuraava oikea tuli silmille. Siellä oli käsivarren paksuinen puu ulostulossa. Yritin heittää autoa siten, että olisimme menneet kylki edellä puuhun, mutta perä otti penkkaan ja heitti keulan puun juureen, Kovalainen kertasi.

– Ratti oli tietysti linkussa, ja puun karahka väänsi alatukivarren aika mutkalle. Pääsimme jatkamaan matkaa, mutta tunsin heti, että ratti oli vinossa ja jotain on rikki. Yritimme ajaa varovasti pätkän maaliin, mutta röykkyisellä osuudella alatukivarsi napsahti poikki ja auto oli pakko pistää parkkiin. Siellä odotettiin sata autoa, ja samalla sai miettiä, mitä tuli tehtyä, entinen F1-kuski veisteli.

Suomussalmelainen sai jatkaa kilpailua toisena ajopäivänä, jolloin hän keräsi lisää kokemusta napapiirin ralliteistä. Samalla karu totuus paljastui Kovalaiselle.

– Vauhti oli aika pettymys. Odotin, että olisimme olleet paremmassa vauhdissa. Tiesin toki, etten yllä kärkivauhtiin, mutta odotin olevani lähempänä keskipakkaa. Mutta kyllä siitä ollaan todella kaukana.

”Uskon, että pystymme parantamaan”

Kovalainen säväytti marraskuussa ajetussa Japanin MM-rallissa, jossa hän nappasi komean nelostilan WRC2-luokan kisasta. Asvaltilla ajaminen luonnistuu, mutta lumella ja soralla riittää vielä rutkasti opeteltavaa.

– Minun on vaikeaa saada ajatusta, miten liukkaalla lumella pitäisi ajaa. Ajan liian sievästi. Kaikki kyydissäni istuneet ovat sanoneet, että ajaminen on liian rata-automaista, ja olen itsekin nähnyt sen videoilta.

–Tämä on se totuus tässä ralliprojektissa: vaikeaa se on. Olen aina ollut maltillinen kommenteissani rallista, koska tiedän, kuinka vaikeaa tämä on. Japanin MM-ralli meni paremmin, mutta tunnen Japanin tiet paljon paremmin. Olen ajanut koko ikäni asvaltilla, ja asvalttikisoissa minun ei tarvitse niin paljon etsiä jarrupaikkoja. Mutta lumella olen todella kahvilla. Ei voi muuta kuin todeta sen, että ei ole mitään mahdollisuuksia kunnon kyytiin.

Kovalaisen suunnitelmissa on ajaa tänä vuonna yhtä vaille kaikki rallin SM-sarjan osakilpailut. Häneltä jää väliin maaliskuun alussa ajettava Jyväskylän talviralli, sillä hän on samaan aikaan kilpailemassa Japanissa Shinshiro-rallissa.

Vaikka Tunturiralli tuotti pettymyksen, Kovalaisen motivaatio on korkealla.

– Kyllä mä meinaan tätä nyt opetella. En tiedä, missä tulee vastaan se raja, etteivät kädet enää riitä parempaan. Mutta uskon, että pystymme tästä parantamaan. Pitää vain keksiä keinoja mennä eteenpäin.

Kovalainen kilpailee seuraavan kerran Kuopion SM-rallissa helmikuun alussa.

Lisää aiheesta:

Esapekka Lappia hirvittää jo Rovanperän vauhti – "Kovaa laskee Kalle, ei auta mikään"Esapekka Lappi tarjoili viileän kuitin ulosajostaanEsapekka Lappi nostaa esiin merkittävän yksityiskohdan: tämän vuoksi Kalle Rovanperän ongelmat tuskin toistuvat Ruotsissa – "Joutuu pirun tarkasti ajamaan"Esapekka Lappi ja Teemu Suninen tiukassa voittokamppailussa – ”Pakko olla tyytyväinen”Valtteri Bottas seikkaili Tunturirallissa ja virnuili raa’asta F1-mestaruusjahdista: ”En viitsi jakaa sitä”Esapekka Lappi joutunut muuttamaan ajotyyliään Citroenilla – "Toimivat ensimmäistä kertaa kunnolla elämässäni"
RalliHeikki KovalainenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 12.12.15:51
    MM-ralli

    MM-ralliin palaava Lancia: Kovat kuskikiinnitykset

  • 9.12.10:26
    Tommi Mäkinen

    Tommi Mäkinen hyppää WRC-auton rattiin

  • 6.12.06:56
    MM-ralli

    MM-rallikauden tähtihetket julki: Jari Ketomaa räjäytti pankin – "Autossa ei ole enää osiakaan jäljellä!"

  • 5.12.16:24
    MM-ralli

    Kartturia vaihtanut Esapekka Lappi suorana: "Freesi tuulahdus"

  • 5.12.13:20
    MM-ralli

    Esapekka Lappi salamyhkäisenä MM-ohjelmastaan – "Ei tunnu että sysään perheen syrjään"