Hätäkeskus kehotti Tesoman murhan tunnustanutta etsimään poliisiauton – toimiko päivystäjä oikein?

Näin Tesoman henkirikoksen tutkinnanjohtaja kommentoi epäiltyä 2:34

Hätäkeskuslaitos selvittää, toimiko Porin hätäkeskuksen päivystäjä oikein vastatessaan Tesoman henkirikoksen tunnustaneen miehen puheluun. Hätäkeskuspäivystäjä ei hälyttänyt poliisipartiota noutamaan miestä, vaan ohjeisti tätä hakeutumaan itse poliisipartion puheille. 

Selvitys sai alkunsa Aamulehden kommenttikirjoituksesta, jossa annetaan ymmärtää, että hätäkeskuspäivystäjä ei olisi ottanut todesta Tesoman henkirikoksesta epäillyn miehen tunnustuspuhelua tai ottanut tältä ylös tarpeellisia tietoja.

– Korostan, että kirjoittelun perusteella on syytä selvittää asia. Se ei tarkoita, että hätäkeskuspäivystäjän toiminnassa olisi havaittu mitään puutteita, hätäkeskuslaitoksen laillisuusvalvonnan lakimies Noora Jokela sanoo.

Soittaja ei kertonut, mitä haluaisi tunnustaa 

Vuonna 1994 syntynyt mies soitti hätäkeskukseen kiirastorstaina. Pian puhelun jälkeen mies marssi Tampereen keskustassa olleen poliisipartion puheille hätäkeskuspäivystäjän ohjeesta. Mies halusi selvittää vuodesta 2014 selvittämättömänä olleen henkirikoksen.

Aamulehden kirjoituksessa ihmetellään, miksei hätäkeskuksesta hälytetty poliisipartiota noutamaan miestä. Kirjoituksessa pohditaan mahdollisuutta, että mies olisi tullut hätäkeskuspuhelun jälkeen toisiin aatoksiin ja jättänyt tunnustamatta.

Porin hätäkeskuksen päällikkö Helena Borisov on aiemmin kertonut julkisuuteen, että soittaja ei yksilöinyt hätäkeskuspäivystäjälle, mitä hän halusi tunnustaa. Koska päivystäjä ei saanut vastauksia kysymyksiinsä, hän ohjasi soittajan poliisin puheille.

"Meidän täytyy selvittää"

Borisovin näkemyksen mukaan hätäkeskuspäivystäjä toimi oikein niillä tiedoilla, jotka hänellä tilanteessa oli. Hänen mukaansa sisäinen selvitys on kuitenkin normaali toimintamalli tilanteessa, jossa ohjeiden vastaisesta toiminnasta on epäily.

– Jos syntyy epäilys siitä, että ollaan tehty virhe, meidän täytyy tietenkin selvittää, onko virhettä tapahtunut, hän sanoo.

Selvitykseen voi johtaa esimerkiksi asiakaspalaute tai hallintokantelu.

Jos selvityksessä huomataan, että virkamies on hoitanut velvollisuutensa puutteellisesti, henkilö voi saada varoituksen tai hänet voidaan irtisanoa. Vakavimmissa tapauksissa asiasta voidaan tehdä myös tutkintapyyntö poliisille.

Tesoman henkirikosasian tapauksessa selvitys valmistuu huomenna.

Lue myös:

    Uusimmat