Hätäkeskuksille paikannustieto

Hätäpuheluiden paikantaminen helpottuu, koska hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön älypuhelimen GPS-sijaintitietoon perustuva Smart Locator -paikannuspalvelu.

Palvelu tarjoaa mahdollisuuden muutaman metrin tarkkuudella tehtävään paikannukseen, kun hätäkeskuspäivystäjällä on tarve varmistaa hätäilmoituksen tekijän tarkka sijainti.

Hätäkeskuslaitokseen saapuvista hätäpuheluista noin 10 prosentista tehdään matkapuhelinverkon tukiasemiin perustuva solupaikannus. Smart Locatorilla tehtävä GPS-paikantaminen on solupaikannusta huomattavasti tarkempi: solupaikannuksen tarkkuus on noin 50 metristä useaan sataan metriin, kun GPS-paikannus toimii luotettavasti muutaman metrin tarkkuudella. 

Palvelun pilotoinnista Oulun hätäkeskuksessa heinäkuussa 2013 saatiin hyviä kokemuksia.

"Merkittävä kehitysaskel"

Hätäkeskuslaitoksen Tekniset palvelut -osaston johtaja Jukka Aaltonen pitää Smart Locatorin käyttöönottoa merkittävänä kehitysaskeleena. 

– Hätäpuhelun soittajan on tärkeää tietää oma sijaintinsa. Mutta aina tämä ei ole mahdollista, ja tällaisissa tilanteissa GPS-sijaintitietoon perustuva paikannus toimii hyvänä apuvälineenä, joka helpottaa hätäkeskuspäivystäjän työtä ja varmistaa avun välittämisen oikeaan paikkaan, Aaltonen toteaa. 

Näin paikannus toimii

Käytännössä paikantaminen toimii niin, että hätäkeskuspäivystäjä kysyy hätäpuhelun soittajalta, että onko hänellä käytössään älypuhelin, jossa on internet-liittymä. Tämä on edellytys GPS-sijaintitietoon perustuvalle paikannukselle.

Hätäkeskuspäivystäjä lähettää hätäpuhelun soittajan älypuhelimeen viestin, jossa on internet-linkki. Linkin avaamalla ja sijaintiedon lähettämisen sallimalla hätäpuhelun soittaja antaa paikkatietonsa hätäkeskuksen käyttöön.  

Lue myös:

    Uusimmat