Estlink 2 vaurioitui joulupäivänä osana Suomenlahdella tapahtuneita kaapelivaurioita, ja sähkönsiirtoyhteys on ollut poissa käytöstä joulukuusta lähtien.
Estlink 2 -sähkönsiirtoyhteyden odotetaan palaavan kaupalliseen käyttöön juhannusaattona perjantaina, tiedottaa Fingrid.
Kaapeli vaurioitui joulupäivänä, ja sähkönsiirtoyhteys on ollut poissa käytöstä joulukuusta lähtien. Aiheuttajaksi on epäilty Eagle S -tankkeria.
Fingrid kertoo, että Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtoyhteyden korjaustyöt ovat nyt valmistuneet.
Kaapeli palautetaan kaupalliseen käyttöön, kun testijakso on saatu onnistuneesti päätökseen.
– Kaapelin käyttöönottoon liittyvät testit aloitettiin tiistai-iltana, ja ne ovat jatkuneet ongelmitta läpi yön, yksikön päällikkö Kimmo Nepola kertoo tiedotteessa.
Fingrid kertoo, että korjaustyöt ovat sujuneet suunnitellusti. Korjaustöitä on tehty merellä toukokuun puolivälistä lähtien. Korjaustöiden aikana vaurioitunutta merikaapelia on korvattu uudella kaapelilla noin kilometrin matkalta.
Estlink 2 vaurioutui osana Suomenlahdella joulupäivänä tapahtuneita kaapelivaurioita.
Aluksen päällystö epäiltynä rikoksista
Keskusrikospoliisi sai viime perjantaina valmiiksi Suomenlahden kaapelivaurioita koskevan esitutkinnan.
Cookinsaarille rekisteröidyn Eagle S -säiliöaluksen on epäilty aiheuttaneen vauriot raahaamalla tahallaan ankkuria merenpohjassa. Varsinaista motiivia teolle ei kuitenkaan ole selvinnyt.
Aluksen päällystöä epäillään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä. Epäiltyjen joukossa ovat aluksen kapteeni, yliperämies ja perämies. Heidän vastuullaan on poliisin mukaan aluksen turvallinen kulku, navigointi ja toiminta.
Epäillyt ovat Georgian ja Intian kansalaisia. He ovat tällä hetkellä määrättyinä matkustuskieltoon. Eagle S poistui Suomen aluevesiltä sen jälkeen kun sitä koskeva takavarikko purettiin helmikuun 28. päivänä.
Eagle S:n on epäilty kuuluvan Venäjän varjolaivastoon. Venäjän varjolaivastolla tarkoitetaan öljyä ja kaasua kuljettavia tankkereita, joilla Venäjä on pystynyt kiertämään sille asetettuja ulkomaankaupan pakotteita. Sekä alusten omistussuhteet että niiden vakuutukset ovat olleet epäselviä.