Hätäkeskuksiin tullut 1,5 kuukaudessa yli 445 000 puhelua – "Kaksi asiaa yhdessä aiheuttavat sen, että meillä puhelimet soivat"

Kesä on pitänyt hätäkeskukset kiireisinä tänäkin vuonna. Kesäkuun alusta heinäkuun puoliväliin asti hätäkeskuksiin oli tullut yli 445 000 hätäpuhelua.

Hätäkeskuslaitos vastaanottaa vuosittain noin 2,7 miljoonaa hätäilmoitusta, joista tehtävinä suurin osa menee ensihoidolle, noin 35 prosenttia poliisille ja noin 10 prosenttia jakautuu pelastuksen ja sosiaalipäivystyksen kesken.

Puheluihin on vastaamassa samanaikaisesti 40–90 työntekijää.

MTV:n Uutisaamussa vieraillut Hätäkeskuslaitoksen toimialapäällikkö Ari Ekstrand kertoo, että kesäkuukaudet ovat kiireisimpiä aikoja hätäkeskuksille.

– Kesä tuo mukanaan erilaisia ilmiöitä. Yleensähän ihmiset odottavat kesältä mukavia kelejä, mikä tarkoittaa, että ihmiset lähtevät liikkeelle ja nauttivat alkoholia. Nämä kaksi yhdessä aiheuttavat sen, että meillä puhelimet soivat.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

"Tänä kesänä on ollut muodissa kaatua sähköpotkulaudoilla"

Ekstrandin mukaan hätäkeskusten välittämät tehtävät liittyvät alkoholimyrkytyksiin, kaatumisiin, tappeluihin, erilaisiin häiriötilanteisiin tai liikenteessä rattijuoppoepäilyihin.

Kesäisin ilmoituksia tulee myös vesiliikenneonnettomuuksista tai metsäpaloista.

– Tänä kesänä on ollut muodissa kaatua sähköpotkulaudoilla.

Myös kesän helleaalto on korostunut puheluissa, vaikka Ekstrandin mukaan terveydentilan heikkenemiseen liittyvät tehtävät ovat yleisiä kaikkina aikoina.

– Vanhukset kärsivät tästä kuumuudesta.

Lue myös:

    Uusimmat