Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Hamilton kummasteli hehkutusta Ferrarin ennätysvauhdista – "Mikä aika se oli?"

Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton.Steve Etherington/Mercedes GP
Julkaistu 09.03.2018 08:38
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen, Barcelona

matti.nyrhinen@mtv.fi

@MattiNyrhinen

Lewis Hamilton ei pahemmin hetkahtanut Sebastian Vettelin tekemästä Barcelonan radan epävirallisesta kierrosennätyksestä.

MAINOS

F1-kausi C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Vettel kellotti ajan 1.17,182, mutta Hamilton osoitti asiasta kysyttäessä, ettei ollut kiinnittänyt siihen huomiota.

- Mikä aika se oli? En ole edes nähnyt mitään aikoja, Hamilton sanoi testipäivän päätyttyä.

- En tiedä onko se hyvä aika, en tiedä oliko se aika-ajoveto, enkä oikein välitäkään. Tämä on testaamista, eikä sillä ole väliä. Sillä on väliä, missä mennään aika-ajossa ensimmäisessä kilpailussa, kun ajetaan pienellä polttoainemäärällä. Me emme ole täällä edes ajaneet pienellä lastilla, eli en tiedä kuinka kovaa meidän autollamme pääsee. Toivottavasti se (Ferrarin aika) on hyvä, eli he ovat vahvoja ja me saamme kunnon taistelun, Hamilton sanaili.

Hamiltonin lehdistötilaisuuden keskustelu kääntyi täydellisiin kierroksiin. Hän totesi, että sellaisen jahtaaminen on yksi motivaationlähteistä. Vaikka paalupaikkoja löytyy enemmän kuin keneltäkään muulta, virheetöntä kierrosta ei ole vieläkään tullut.

- En ole koskaan ajanut täydellistä kierrosta ja minä olen ajanut aika monta kierrosta, liiankin paljon, hän nauroi.

- Se tässä ajamisessa on niin mahtavaa, ettei sellaista saa, vaikka lähelle voi päästä. Jos ajattelee, että olen ajanut 30 000 kierrosta ja niistä tuhat tai kymmenen tuhatta olisivat täydellisiä, se olisi todella tylsää. Jos vaikka Roger Federer pelaisi jatkuvasti täydellisiä pelejä, se olisi helppoa ja motivaatio katoaisi. Pitää aina yrittää jotain vaikeampaa kohti, eikä F1:n yläpuolella ole mitään vaikeampaa. Jos olisin täydellinen, se olisi hanurista ja sitten pitäisi lopettaa, Hamilton pohti.

Hän sanoi, että lajin kehittyminen ja ajamiseen vaikuttavat muuttuvat tekijät tuovat oikean haasteen.

- Paalupaikkakierroksessa kaikki mutkat eivät koskaan mene täydellisen oikein. Kun katsoo dataa, aina näkee, että ”tuossa olisin voinut jarrutta aiemmin ja päästä mutkasta kaasulle nopeammin ja voittaa aikaa”. Minä ajan itseäni siihen täydelliseen kierrokseen ja moni paalupaikkakierros on ollut lähellä sitä, mikä on mahtava tunne. Sitten sitä turhautuu, kun näkee, että olisi voinut olla parempi, hän pyöritteli.

Mercedeksen taika

Mercedes on putsannut palkintopöydät neljänä vuonna putkeen, mutta kaikesta tekemisestä näkyy valtava hinku saada lisää menestystä. Hamiltonin mukaan kaikki kumpuaa puhtaasta halusta täydellisyyteen.

Hänen mukaansa tallin insinöörit rakastavat sitä haastetta, että jokaisesta pienestäkin osasta pitää saada pienempi, kevyempi tai tehokkaampi. Hän on itse seurannut auton rakentumista ihaillen.

- Tämä vain on mahtavin tiimi, helposti. Olen todella ylpeä, kun saan olla mukana. Kun autoa – tätä palapeliä – aletaan koota tammikuun lopussa, se on kuin taikaa.

- Valtavassa tehtaassa yksi ryhmä tekee toisessa päässä jotain osaa ja toinen ryhmä toisessa päätä toista. Sitten he tuovat palat samaan paikkaan ja ne vain sopivat yhteen. Se on taianomaista, kun kaikki saadaan kokoon, hän tunnelmoi.

Hän myös uskoo, että tiimin jäsenet haluavat onnistua, koska juuri hän ja Valtteri Bottas istuvat tallin autoissa. Vaikka meriittilistalta löytyy lukemattomia ennätyksiä ja neljä maailmanmestaruutta, Hamilton kokee, että jokainen uusi kausi on uusi alku.

- Olen samalla tasolla kuin kaikki muutkin ja haluan osoittaa, että olen heitä korkeammalla, hän linjasi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamilton yritti päästä kilpakumppaneidensa ihon alle, Valtteri Bottakselta kylmänviileä reaktio: "En pidä puhumisesta"Lewis Hamilton kummastelee Ferrarin tallimääräystouhuilua: "Yllättävää, eikö vain"Hamiltonin kiinnostus testeihin tiivistyy: Räplää puhelinta autossaRajusti arvosteltu F1-tulokas tukki suut – "Se on vain taustamelua"Bottaksella ennenkokematon oppimiskäyrä – "Olen jo täysivaltainen tiimijäsen"Bottas tiukkana tallimääräyksistä – ”Sama voisi tapahtua toisinpäin”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa