Kesä-Suomessa on tavanomaista suurempi mahdollisuus törmätä julkisuuden henkilöön, kun etenkin urheilun maailmantähdet rantautuvat kotikonnuille lomanviettoon. Toimittaja Jaakko Lyytinen kertoo, mistä tähtien vanavedessä pörräävien "hengaajien" toiminnassa on kyse.
Jaakko Lyytinen ja Arno Kotro perehtyivät hengauskulttuuriin jo vuonna 2004 kokonaisen teoksen, Hengaajan käsikirjan, voimin. Ilmiö ei ole sittemmin kadonnut mihinkään.
Esimerkiksi Helsingin yöelämässä pyörii tälläkin hetkellä joukko ihmisiä, jotka roikkuvat sitkeästi idoliensa vanavedessä.
Hengaajasta tulee ensimmäisenä mieleen uhkea blondi, joka kiilaa itsensä ulkonäköään hyödyntäen julkkiksen kylkeen. Lyytinen tunnistaa kuvauksen.
− Tämä lätkäjätkien ympärillä pyörivä blondiosasto on ehkä kenties näkyvin ryhmä.
Urheilutähdet eivät ole kuitenkaan ainoita, jotka vetävät puoleensa hengaajia. Heitä on ylipäätään vaikea niputtaa yhteen muottiin.
− Eri hengauskulttuurit vaativat hyvin erilaista osaamista. Sofistikoituneiden korkeakulttuurien alalajien ympärillä ovat omat hengaajansa, Lyytinen mainitsee esimerkkinä.
Hengaus on kahden kauppa
Hengaamiskulttuuria määrittää se, että kyseessä on aina kahden kauppa. Tähti tarvitsee hengaajaa ja hengaaja tähteä. Vaihtokaupassa molemmat osapuolet sekä luovuttavat että saavat jotain.

