Mika Häkkisen edustama McLaren sai valtavaa etua ennennäkemättömästä, mutta halvasta keksinnöstä F1-kausilla 1997-1998. Brittitalli on kerrannut innovaationsa syntyhistoriaa verkkosivuillaan.
Vaikka F1-tallit käyttävät jatkuvasti massiivisia rahamääriä tutkimus- ja kehitystyöhön pienintäkin etua tuovien ratkaisujen keksimiseksi, joskus siihen tarvitaan vain 50 puntaa ja innokkaan insinöörin kylpyhetki.
Näin kävi McLaren-tallin kokeneelle insinöörille Steve Nicholsille talvella 1996. Tallin autot olivat tuolloin melko aliohjaavia ja yhdysvaltalainen halusi ratkaista ongelman. Hän keksi ratkaisun istuessaan vanhempiensa talon kylpyammeessa jouluna.
– Sain idean laittaa jarrun takapyöriin, joka poistaisi aliohjauksen mutkissa. Kerroin Paddy Lowelle, joka johti tuolloin tallin tutkimus- ja kehityspuolta, että haluan laittaa autoon ylimääräisen polkimen ja jarrun joko oikeaan tai vasempaan takapyörään. Lopulta hän antoi siunauksensa projektille, Nichols muistelee.
Ensimmäisenä keksintöä pääsi testaamaan Mika Häkkinen, sillä David Coulthardin autossa oli jo ennestään kolme poljinta. Skotti käytti nimittäin kytkintä jalallaan.
– Mika oli erittäin avaramielinen, joten hän kokeili sitä. Hän meni jo ensimmäisellä kierroksellaan puoli sekuntia kovempaa, mikä oli valtava juttu. Se toimi loistavasti. Hän käytti normaalia jarrua hidastaakseen autoa ja sitten "jarruohjausta" tasapainottaakseen autoa, Nichols kertaa.
Apuna Häkkisen avausvoitossa
McLaren asensi jarruohjauksen kuskiensa autoihin kauden 1997 loppupuolella.


