Gugi Kokljuschkin: Esiintyjän koristeellisuus ei korvaa karismaa

Rauli "Badding" Somerjoki sai yleisön itkemään vaikka lauloi silmät kiinni. Gugi Kokljuschkin on sitä mieltä, että laulajien ei nykyäänkään tarvitse hyppiä ja huitoa erottuakseen massasta.

Vasilij "Gugi" Kokljuschkin, 62, on ollut mukana viihdemaailman kiemuroissa jo puoli vuosisataa. Hän on tehnyt pitkän uran myös suurten tähtien taustavaikuttajana. Hän jos kuka osaa tunnistaa ihmisen paljon puhutun karisman, ainutkertaisen lavasäteilyn.

Gugi tuomaroi viime keväänä MTV3-kanavan suurta tähtikisaa X Factoria. Television katsojat huomasivat, että pelkkä lauluääni ei riitä. Tuomarit hylkäsivät hyviä laulajia, joiden esiintyminen ei sytyttänyt.

− Esiintyjällä pitää olla jotakin sellaista, joka erottaa hänet massasta, Gugi sanoo.

Kevyen musiikin historiassa on kuitenkin lukuisia suuria tähtiä, joiden esiintyminen on ollut niukkaa ja eleetöntä. Niin Rauli "Badding" Somerjoki kuin tangokuningas Sauli Lehtonenkin lauloivat silmät kiinni. Molemmat kertoivat sen johtuvan ujoudesta.

Myös muun muassa Olavi Virta oli eleettömyydessään vaikuttava.

Gugi ymmärtää heidän menestyksensä salaisuuden.

− Persoonallisuus ratkaisee. On aivan sama laulaako silmät kiinni vai auki. Ei tarvitse hyppiä eikä huitoa. Tärkeintä on, että puhtaan lauluäänen lisäksi esiintyjän persoonallisuus puhuttelee kuulijaa.

"Hyvät laulajat eivät maasta lopu"

X Factorissa nähtiin kokelaita, jotka selvästi olivat satsanneet ulkoiseen olemukseen tai koreografiaan.

− Me tuomarit olimme hyvin erilaisia, mutta sarallamme sen verran kokeneita, että keinotekoinen koristeellisuus ei mennyt läpi.

− On toki hyvä, että esiintyjän ulkoinen olemus tukee hänen sanomaansa, mutta laulutaitoa tai luontaista karismaa se ei korvaa, Gugi tietää.

X Factor-, Talent- ja Idols-tyyppiset tähtien etsintäkilpailut ovat jo sellaisenaan tuotteistettua showta. Gugi ei näe siinä mitään pahaa.

− Hyvät laulajat ja esiintyjät eivät maasta lopu, hän naurahtaa.

− Ihan hienoa, että hyvät tyypit pääsevät esiin.

Studio55/Marja Nyman

Lue myös:

    Uusimmat