Googlen emoyhtiölle huipputulos – ylitti odotukset nihkeän alkuvuoden ja jättisakkojen jälkeen

Hakukonejätti Googlen emoyhtiön Alphabetin tulos kolminkertaistui huhti-kesäkuussa. Yhtiön tulos oli vuoden toisella neljänneksellä 9,9 miljardia dollaria eli noin 8,9 miljardia euroa.

Tulos oli odotettua parempi, ja yhtiön osake lähti jälkipörssissä nousuun. Tulos näytti helpottavan sijoittajien huolia siitä, että yrityksen kasvuvauhti olisi hiipumassa. Hyvään tulokseen yhtiön siivittivät erityisesti verkkomainonnan voitot.

Yhtiö kertoo, että liikevaihto kasvoi 19 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Alphabetin liikevaihto oli nyt 38,9 miljardia dollaria eli noin 34,9 miljardia euroa.

Toisen vuosineljänneksen onnistuminen oli mukavaa vaihtelua Alphabetille nihkeän alkuvuoden jälkeen. Yhtiön tammi-maaliskuun tulos nimittäin heikkeni 29 prosenttia vuodentakaisesta.

EU:n sakot niskassa

Alphabetin ensimmäisen vuosineljänneksen tulosta rokotti Euroopan komission yhtiölle määräämä 1,7 miljardin dollarin eli 1,5 miljardin euron suuruinen sakko. Komissio perusteli sakkoja sillä, että Googlen katsottiin käyttäneen laittomasti väärin johtavaa asemaansa verkkohakujen mainonnassa.

Yhtiö on saanut EU:lta miljardisakkoja aiemminkin määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Juuri viime kesän jättisakot osin selittävätkin sitä, miksi yhtiön tulos nyt kolminkertaistui viime vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna.

Hakukonejätti Googlen verkkomainonta tuo Alphabetin liikevaihdosta leijonanosan, 32 miljardia dollaria. Yhtiön mukaan verkkomainonnan liikevaihto kasvoi 16 prosenttia vuodentakaisesta.

Google on verkkohakujen selvä ykkönen, ja EU:n lisäksi nyt myös Yhdysvaltain viranomaiset näyttävät kiinnostuneen yhtiön määräävästä markkina-asemasta. Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio FTC kertoi aiemmin, että se alkaa tutkia verkkopalvelujättien toimintaa ja muun muassa sitä, ovatko määräävässä markkina-asemassa olevat yhtiöt väärinkäyttäneet kirkkainta korokettaan. Yhdysvaltain viranomaiset eivät heti nimenneet yhtään yritystä, joihin tutkinta kohdistui, mutta vaikuttaa siltä, että arviointi on suunnattu erityisesti Googlea, Facebookia ja Amazonia kohtaan.

Lue myös:

    Uusimmat