Uusi Skoda Superb on kiistatta yksi Geneven autonäyttelyn kirkkaimista tähdistä – ellei jopa kirkkain.
Superb näyttää entistä itsevarmemmalta. 4,86 metriä pitkän auton terävät muodot ovat pitkälti samat kuin Vision C -konseptissa – särmää ja kanttia riittää vaikka Audille jakaa. Auton valtti on tuttuun tapaan erittäin väljät jalkatilat takana, eikä 625-litrainen tavaratilakaan lopu ihan heti kesken.
Iso tiloja korostaaksen Skoda oli pakannut Genevessä pilke silmäkulmassa Superbin konttiin 5000 Toblerone-pötköä.
Skoda-uutuutta Teknaville kommentoi Genevessa Skodaa Suomeen maahantuovan Helkama-Auton markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen.
Jussi Kostiainen, Superb on löytänyt Suomessa hyvän markkinaraon itselleen, ja uusi versio on selvästi ylevämmän oloinen kuin ennen. Ei kai tässä ole kohta vaarana se, että naapurit ovat kohta kateellisia?
– Muotoilisin, että Skodan brändi on tavallaan ”vaatimaton itsevarmuus”. Ei ole tarkoituksena tehdä naapuria kateelliseksi. Yksityiskohtia voi toki näyttää naapurille – josta saattaa sitten tulla kateelliseksi. Autossa on esimerkiksi molemmissa etuovissa on sateenvarjot – on siis Simply Clever -yksityiskohtia. Toinen on jääskraba on polttoainetankin kannen sisällä, Kostiainen vastaa ja jatkaa:
– Tämän auton myötä on Skodalla alkaa uusi aikakausi. Skoda kehittyy tuotteidensa kautta. Yksi steppi oli uusi Octavia ja nyt Superb on seuraava askel. Mennään eteenpäin design-linjassa. Uskoisin, että aika moni tulee pitämään tästä ulkonäöstä. Autossa on jykevyyttä ja vahvuutta.


