Formula 1:ssä äkkimuutos – miten ihmeessä tämä tapahtui?

29.13057357
Red Bullin Max Verstappen onnistui lyömään Imolan F1-kisassa luun kurkkuun McLareneille.
Julkaistu 19.05.2025 09:10
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

McLarenin hegemonia F1-sarjassa koki kolauksen Imolan radalla Italiassa ajetussa Emilia-Romagnan GP:ssä, kun Max Verstappen jyräsi voittoon.

Verstappen pääsi kisan aikana hyötymään ensimmäisestä turva-autotilanteesta ilmaisella varikkokäynnillä, mutta toisen kohdalla hän menetti puolen minuutin johtonsa.

Siitä huolimatta Red Bull -kuski onnistui ajamaan uusintalähdöstä karkuun keskenään taistelemaan jääneiltä McLarenin Oscar Piastrilta ja Lando Norrisilta. Norris ohitti tallikaverinsa, muttei pystynyt viiden viimeisen kierroksen aikana ajamaan Verstappenia kiinni.

Lue myös: McLaren mokasi, Verstappen paineli voittoon – näin Imolan F1-kisa eteni

McLaren on dominoinut alkukautta ja johtaa valmistajien MM-sarjaa nyt 132 pisteellä ennen Mercedestä, mutta kuljettajien pistetaulukossa Verstappen nousi jo 22 pisteen iskuetäisyydelle Piastrista.

– Minusta kisan ainoa huono puoli oli, että meillä ei ollut samanlaista vauhtia kuin Red Bullilla. He olivat nopeita, emmekä me olleet vaikeuksissa pelkästään vauhdin kanssa, vaan minusta myös renkaiden kuluman kanssa, Norris tuskaili.

– Se, mikä oli suurin vahvuutemme kaksi viikkoa sitten kääntyi riittämättömän hyväksi tänä viikonloppuna, joten se osoittaa, kuinka nopeasti asiat voivat muuttua.

McLarenin ympärillä on kohistu viime viikkoina jarrujen jäähdytyksestä, jossa Red Bull on epäillyt vilppiä. Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole kuitenkaan löytänyt mitään todisteita väitetystä tavasta jäähdyttää jarruja vedellä, jonka avulla tiimi pystyisi myös säästämään renkaitaan muita paremmin.

Radan luonne vaikutti

Muutos Miamin GP:n vauhdista on kuitenkin ollut merkittävää eikä McLaren pystynyt hankkimaan rengasetua enää Imolan kisassa.

– Meillä oli vähän enemmän takarenkaiden kulumista kuin ylikuumenemista tai mitään sellaista. Siinä Red Bull näyttää edelleen olevan erittäin, erittäin vahva näissä hitaissa mutkissa, Norris pohtii radan luonteesta.

Nopeissa mutkissa Red Bull on ollut koko ajan vahva. Tallipäällikkö Andrea Stella myönsi yllättyneensä Red Bullin vauhdista.

– Tiesimme tänne tullessamme, että rata ja sopivat olosuhteet tekevät kisaamisesta tasaisempaa, mutta olimme vähän yllättyneitä siitä, miten vahva Red Bull oli.

– Olemme hyviä Bahrainin, Kiinan ja Miamin kaltaisilla radoilla, mutta huippunopeilla radoilla meillä ei ole merkittävää etua heihin nähden. Näyttää myös siltä, että he ovat kehittäneet autoaan, Stella kommentoi.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner näki asian toisinpäin.

– Me olimme enemmän yllättyneitä McLarenin suorituskyvyn puutteesta, Horner tokaisi.

– Saimme todellakin auton erittäin hyvään iskuun aika-ajossa, ja Max oli erittäin positiivinen balanssista ja pystyi luottamaan auton peräpäähän. Se oli ehdottomasti positiivista, ja tuotti myös tulosta, Horner jatkoi Motorsport.comille.

Lue myös: George Russell lataa suorat sanat Mercedeksestä

F1-kausi jatkuu ensi viikonloppuna Monacossa, jonka kapeat katuosuudet tekevät kisaamisesta joka tapauksessa aika-ajotaistelua. Vasta kesäkuun vaihteen Espanjan GP Barcelonan radalla antaa lisää näyttöä siitä, onko Red Bull oikeasti tavoittanut McLarenia kisavauhdissa.

Tuoreimmat aiheesta

F1