Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Formula 1:ssä äkkimuutos – miten ihmeessä tämä tapahtui?

Red Bullin Max Verstappen onnistui lyömään Imolan F1-kisassa luun kurkkuun McLareneille.
Red Bullin Max Verstappen onnistui lyömään Imolan F1-kisassa luun kurkkuun McLareneille.
Julkaistu 19.05.2025 09:10
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

McLarenin hegemonia F1-sarjassa koki kolauksen Imolan radalla Italiassa ajetussa Emilia-Romagnan GP:ssä, kun Max Verstappen jyräsi voittoon.

Verstappen pääsi kisan aikana hyötymään ensimmäisestä turva-autotilanteesta ilmaisella varikkokäynnillä, mutta toisen kohdalla hän menetti puolen minuutin johtonsa.

Siitä huolimatta Red Bull -kuski onnistui ajamaan uusintalähdöstä karkuun keskenään taistelemaan jääneiltä McLarenin Oscar Piastrilta ja Lando Norrisilta. Norris ohitti tallikaverinsa, muttei pystynyt viiden viimeisen kierroksen aikana ajamaan Verstappenia kiinni.

Lue myös: McLaren mokasi, Verstappen paineli voittoon – näin Imolan F1-kisa eteni

McLaren on dominoinut alkukautta ja johtaa valmistajien MM-sarjaa nyt 132 pisteellä ennen Mercedestä, mutta kuljettajien pistetaulukossa Verstappen nousi jo 22 pisteen iskuetäisyydelle Piastrista.

– Minusta kisan ainoa huono puoli oli, että meillä ei ollut samanlaista vauhtia kuin Red Bullilla. He olivat nopeita, emmekä me olleet vaikeuksissa pelkästään vauhdin kanssa, vaan minusta myös renkaiden kuluman kanssa, Norris tuskaili.

– Se, mikä oli suurin vahvuutemme kaksi viikkoa sitten kääntyi riittämättömän hyväksi tänä viikonloppuna, joten se osoittaa, kuinka nopeasti asiat voivat muuttua.

McLarenin ympärillä on kohistu viime viikkoina jarrujen jäähdytyksestä, jossa Red Bull on epäillyt vilppiä. Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole kuitenkaan löytänyt mitään todisteita väitetystä tavasta jäähdyttää jarruja vedellä, jonka avulla tiimi pystyisi myös säästämään renkaitaan muita paremmin.

Radan luonne vaikutti

Muutos Miamin GP:n vauhdista on kuitenkin ollut merkittävää eikä McLaren pystynyt hankkimaan rengasetua enää Imolan kisassa.

– Meillä oli vähän enemmän takarenkaiden kulumista kuin ylikuumenemista tai mitään sellaista. Siinä Red Bull näyttää edelleen olevan erittäin, erittäin vahva näissä hitaissa mutkissa, Norris pohtii radan luonteesta.

Nopeissa mutkissa Red Bull on ollut koko ajan vahva. Tallipäällikkö Andrea Stella myönsi yllättyneensä Red Bullin vauhdista.

– Tiesimme tänne tullessamme, että rata ja sopivat olosuhteet tekevät kisaamisesta tasaisempaa, mutta olimme vähän yllättyneitä siitä, miten vahva Red Bull oli.

– Olemme hyviä Bahrainin, Kiinan ja Miamin kaltaisilla radoilla, mutta huippunopeilla radoilla meillä ei ole merkittävää etua heihin nähden. Näyttää myös siltä, että he ovat kehittäneet autoaan, Stella kommentoi.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner näki asian toisinpäin.

– Me olimme enemmän yllättyneitä McLarenin suorituskyvyn puutteesta, Horner tokaisi.

– Saimme todellakin auton erittäin hyvään iskuun aika-ajossa, ja Max oli erittäin positiivinen balanssista ja pystyi luottamaan auton peräpäähän. Se oli ehdottomasti positiivista, ja tuotti myös tulosta, Horner jatkoi Motorsport.comille.

Lue myös: George Russell lataa suorat sanat Mercedeksestä

F1-kausi jatkuu ensi viikonloppuna Monacossa, jonka kapeat katuosuudet tekevät kisaamisesta joka tapauksessa aika-ajotaistelua. Vasta kesäkuun vaihteen Espanjan GP Barcelonan radalla antaa lisää näyttöä siitä, onko Red Bull oikeasti tavoittanut McLarenia kisavauhdissa.

Lisää aiheesta:

Charles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiäValtteri Bottaksen voittotyyli nosti epäilykset esiin – Red Bull vaatii tutkintaa Mercedeksen hämmentävästä vauhdistaF1-lehdistökatsaus: Hollannin GP tuli ryminällä jäädäkseen – Mercedeksen kannalta pelottava tilasto puhuu karua kieltään voimasuhteistaF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välillä nähtiin "lunta Saharassa" -tyylinen yllätys – kahden viikon kuluttua on käsillä ratkaisevat hetketAnalyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytF1-lehdistökatsaus: Oliko Ferrarin saama selkäsauna todellinen? Mercedeksen ja Pirellin synergia ihmetyttää
F1Imolan GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • Eilen18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia

  • ma16:24
    Red Bull

    Lehti: Tässä on Max Verstappenin uusi tallikaveri

  • ma07:54
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset