Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ford GT on täynnä hienoa tekniikkaa – tällaista tuulilasia ei ole kenelläkään muulla

Julkaistu 16.12.2015 20:10
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Fordin uusi superauto GT edustaa teknisesti viimeistä päivää. The Verge -lehti listasi auton hienouksia ja esitteli myös yllättävimmän elementin.

Keskeltä löytyy tuplaturbomoottori. Hiilikuitua on joka puolella. Ja tuulilasi on tehty hyvin naarmuuntumista kestävästä Gorilla Glassista, joka on tuttu materiaali älypuhelimista. Tämän taustalta löytyy yhteistyö lasivalmistaja Corningin kanssa.

Ford GT:tä varten kehitetty lasi muodostuu kolmesta kerroksesta. Sisäpinta on autoteollisuudessa käytettyä karkaistua hybridilasia. Keskeltä löytyy ääntä eristävä kerros, ja ulkopinta on hehkutettua lasia. Normaalia kevyemmän rakenteen lisäksi pinta on huomattavasti kestävämpi kulutusta vastaan.

Sekä tuulilasi että moottorin suojalasi ovat tätä uutta materiaalia. Hyvän kestävyyden lisäksi tämä uutuuslasi on perinteistä laminoitua lasia jopa 32 prosenttia kevyempi. Lasi on myös 25-50 prosenttia ohuempaa. Mikä tahansa painonsäästö on tärkeää keveyteen tähtäävälle urheiluautolle.

Monet tekniset ratkaisut on esitelty ensin kalliimmissa urheiluautoissa, joista ne ovat siirtynyt edullisempiin ajoneuvoihin. Uusi ja kevyempi lasimateriaali voisi hyvin olla seuraava normaaleissakin autoissa lähitulevaisuudessa yleistyvä ratkaisu, kunhan Ford ja Corning saavat yhteistyössä hinnan kohtuulliseksi.

Ja vielä älypuhelimista opitun perusteella vinkki tuleville Ford GT:n omistajille: älä tiputa sitä lasi edellä betoniin.

Lisää aiheesta:

Luodinkestävä järkivalinta: Skoda esitteli historiansa ensimmäisen panssariautonHyundai esitteli uuden lippulaivansa – tältä näyttää vety-NexoVolkswagenilta "hopeinen" tuulilasi – miksei tätä ole keksitty aiemmin?Tuulilasin kiveniskemät pian historiaa? Älypuhelimista tuttu superlasi tulee autoihinLasin vahvuus, safiirin kovuus – uusi lasimateriaali puettaviin älylaitteisiin esiteltiinUskoisitko näiden kuorien sisältä löytyvän moderni BMW M3?
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle