Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairin palvelukatastrofeihin kyllästynyt platinum-asiakas laski lentoyhtiön rahalliset menetykset – huono kokemus voi johtaa miljoonatappioihin

Finnairilla lentämisen lopettanut platinum-asiakas teki laskelmia, kuinka paljon huono asiakaspalvelu maksaa yritykselle. Kuvituskuva.
Finnairilla lentämisen lopettanut platinum-asiakas teki laskelmia, kuinka paljon huono asiakaspalvelu maksaa yritykselle. Kuvituskuva.MTV
Julkaistu 31.10.2018 13:23

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Erittäin paljon lentävä Platinum-asiakas, Tomi Kaukinen, sai viime viikolla tarpeekseen Finnairin surkeana pitämästään asiakaspalvelusta. Hän siirtyi kilpailevan lentoyhtiön ja kilpailevan allianssin asiakkaaksi.

Lue myös:

Finnairin Platinum-asiakkaalla paloi pinna yhtiön palvelukatastrofeista: "Se oli siinä, siirryn kilpailijalle"

2:31Lentoyhtiö Finnair teki touko-kesäkuun matkustajaennätyksensä

Video: Finnair teki keväällä matkustajaennätyksensä.

Nyt Kaukinen on laskenut, miten suuri taloudellinen tappio Finnairille huonosta asiakaspalvelusta syntyy.

Kaukinen huomauttaa, että laskelma on tehty pilke silmäkulmassa, mutta kuitenkin aidosta kiinnostuksesta muutokseen.

– Taustalla lepää yleinen intohimo asiakaspalvelun parantamisesta oli sitten ala mikä tahansa. Mutta koska olen lentänyt paljon Finnairilla, ajattelin, että voisin muuttaa jopa omaa kokemustani, Kaukinen sanoo.

Tyytyväisillä asiakkailla taloudellinen merkitys

Miehen alun perin LinkedIn-sivustoille kirjoittama vuodatus on saanut tuhansia tykkäyksiä ja yltänyt kymmeniin tuhansiin katselukertoihin.

Kaukinen kutsuu laskelmaansa "palvelumatikaksi". Hän haluaa leikkisällä infollaan osoittaa tyytyväisten asiakkaiden taloudellista merkitystä Finnairille. Samalla hän sanoo ymmärtävänsä, ettei asia ei ole näin mustavalkoinen.

– Joskus pitää yksinkertaistaa, jotta pointti menee selvästi perille.

Kaukinen on käyttänyt laskelmissa numeroita, jotka pohjautuvat Finnairin kuluvan vuoden kolmannen kvartaalin osavuosikatsaukseen. Laskelmat ovat esimerkkejä siitä, mitä voi tapahtua, kun pikkuinen osa Finnairin asiakkaista saa huonoa palvelua.

Tyytymättömiä asiakkaita mahtuu aina joukkoon

Laskelman lähtökohta on se, että Finnair kuljettaa vuodessa 14,8 miljoonaa matkustajaa. Tästä saadaan yksikkötuotto, siis matkustajatuotot jaettuna matkustajien lukumäärällä. Se on 178 euroa.

Vuoden kolmannen neljänneksen osuudeksi tulee 3,7 miljoonaa matkustajaa.

Kaukinen olettaa, että matkustajista kolme prosenttia kokee huonoa palvelua. Heistä joka kymmenes reagoi jollain tavalla asiaan. Kokonaisuudessaan siis 0,3 prosenttia matkustajista reagoi.

Silloin Finnairille syntyy 444 000 tyytymätöntä matkustajaa, joista kymmenen prosenttia nostaa kytkintä ja lentää seuraavan matkansa toisen yhtiön koneella.

Menetettyjen matkustajien arvo nousee 7 903 200 euroon.

Lentoyhtiön menetys miljoonia

Finnairin kannalta tässä ei ole kuitenkaan koko surkeus, sillä nyt mukaan astuu "word of mouth" ja sosiaalisen median vaikutus. Jos vihaiset matkustajat vaikuttavat yhden matkustajan päätökseen, lentoyhtiön menetys on 15 806 400 euroa, mutta jos kaksi matkustajaa vaihtaa yhtiötä, menetys nousee jo 23 709 600 euroon.

Kaukinen laskee, että Finnairille tarjotaan tyytymättömien asiakkaiden kautta vuodessa 440 000 mahdollisuutta nostaa asiakaslojaliteettia ja rakentaa "goodwilliä" yhtiön ympärille.

Jos yhtiö onnistuu kääntämään vaikkapa 30 prosentin pään, lojaalien asiakkaiden arvo nousee 26 640 000 euroon. Lisäksi tulevat sosiaalisen median ja word-of mouthin vaikutukset.

Lisää aiheesta:

Toimitusjohtaja lupaa: Finnair ei ole ensi vuonna vertailussa Euroopan huonoin lentoyhtiöSatu Tuomiston Finnairin lennon määränpää siirrettiin toiseen kaupunkiin ylibuukkauksen vuoksi: "Ajattelin, että ei helvetti, miten näin voi tehdä""Halvimman lentämisen aika voi olla ohi" – Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden kriisi voi vaikuttaa suomalaisten lentämiseen vielä pitkäänKannattaako maksettuja lentolippuja vaihtaa lahjakorttiin? Mitä pitää tehdä, jos lento perutaan? Ole tarkkana näissä asioissa!Finnairin Platinum-asiakkaalla paloi pinna yhtiön palvelukatastrofeista: "Se oli siinä, siirryn kilpailijalle"Ruokasen kolumni: Kuka keksii hölmöimmän tavan kommentoida Finnairin johtajan eläkettä?
KauppalehtiFinnairAsiakaspalveluKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppalehti
  • 7.6.12:15
    Esko Aho

    KL: Ex-pääministeri Aho teki miljoonan talokaupat firman piikkiin

  • 14.05.202419:27
    Lakko

    Kauppalehti: Lakkolait tulossa voimaan lauantaina

  • 27.02.202320:59
    Ukrainan sota

    Yhdysvaltain uudessa Ukraina-avustuspaketissa neljä erilaista dronetyyppiä – tällaisesta paketista on kyse

  • 27.02.202306:24
    Autot

    Delta Auton toimitusjohtaja: Tässä tilanne, jolloin on parempi ostaa polttomoottoriauto sähköauton sijaan

  • 27.02.202306:17
    Luonto ja eläimet

    Äyriäistoukilla uskomaton kyky: Onnistuvat naamioimaan silmänsä näkymättömiksi