Mainos

Finnairin matkustajakone joutui tekemään ylösvedon laskeutuessaan Helsinki-Vantaalle – Silminnäkijä: "Samaan aikaan lensi helikopteri toisen kiitotien päältä"

0:33

Finnairin matkustajalentokone Airbus A319 joutui tekemään eilen illalla ylösvedon laskeutuessaan Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Katso video!

Muistatko tämän vaaratilanteen helmikuulta? Matkustajakoneen moottorit löivät tulta Vaasassa

Koneen kyydissä olleen matkustajan mukaan Itävallan Wienistä saapumassa ollut kone ehti laskeutua todella matalalle, mutta tekikin yllättäen ylösvedon.

– Lentohenkilökunta kuulutti, että tällaisissa tapauksissa siellä on ruuhkaa kiitotiellä, että joku ei ole ehtinyt alta pois, kertoo koneen kyydissä ollut Kaija Pohjala.

– Myöhemmin kapteeni varmisti vähän epäselvästi, että todennäköisesti syy oli se, että edessä oli liikennettä.

Pohjalan mukaan koneen kyydissä olleet matkustajat suhtautuivat tilanteeseen rauhallisesti.

– Monet olivat aluksi ihmeissään, mutta kun laskeuduttiin, niin meille pahoiteltiin ylimääräistä kierrosta.

"Laskeutumisen aikaan lensi helikopteri matalalla"

Toinen, puolestaan lentokentällä ollut silminnäkijä kertoo, että lentoasema-alueen yllä pyöri matalalla ainakin yksi helikopteri, joka oli mahdollisesti laskeutumisen esteenä.

– Minua kiinnosti se, että juuri samaan aikaan, kun koneen piti laskeutua, lensi iso helikopteri toisen kiitoradan päältä sadan metrin päässä matalalla.

Koneen kyydissä olleen Pohjalan mukaan kone laskeutui Helsinki-Vantaan lentokentälle 10–15 minuuttia aikataulusta jäljessä.

Finnair vahvistaa ylösvedon

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist vahvistaa MTV Uutisille, että lento AY1476 Wienistä Helsinkiin on tehnyt eilen illalla ylösvedon lähestymisvaiheessa noin 1000 jalan eli noin 300 metrin korkeudessa.

– Lennonjohdolta saatu lähestymiskorkeus ja -nopeus ei olisi mahdollistanut täysin stabiilia laskeutumista, ja sai sitten lennonjohdolta uuden ohjeistuksen ja laskeutui normaalisti, Tallqvist kommentoi sähköpostin välityksellä.

Hänen mukaansa ylösveto on tavanomainen toimenpide, ja siihen on varauduttu lentosuunnitelmassa jokaisella lennolla, jos laskeutumisolosuhteet sitä edellyttävät.

– Se voidaan tehdä esimerkiksi tuuliolosuhteiden tai muun laskeutumiseen vaikuttavan seikan vuoksi.

Lentokentän lennonjohtopalveluista ja lentoturvallisuudesta vastaavan ANS Finlandin viesinnässä ei ollut tietoa eilisen tapahtumasta.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.