Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrarilta loppui aika Vettelin auton korjaamisessa: varikolla tehtiin vain toiveikas kikka

0:49Vettel keskeyttää
Julkaistu 09.10.2017 10:54
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrari olisi tarvinnut 20 minuuttia aikaa Sebastian Vettelin auton sytytystulpan vaihtamiseen. Kun aikaa ei ollut, tiimi toivoi moottorin käyvän kaikilla sylintereillä uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Näin Motorsport.com kertoo tallin sisäpiirilähteisiin vedoten.

Vettel putosi formula ykkösten MM-taistossa jo 59 pisteen päähän kärkimies Lewis Hamiltonista, kun rikkoutunut sytytystulppa aiheutti hänen keskeytyksensä Japanin GP:ssä. Kyseessä oli lyhyen ajan sisään jo toinen tekninen murhe, joka johtui varsin pienestä yksityiskohdasta.

Ferrari tiedotti Suzukan kisan jälkeen, että rikkoutuneen sytytystulpan aiheutti myös yhden puolan hajoamisen, minkä seurauksena V6-hybriditurbomoottori kävi vain viidellä sylinterillä. Vettel joutui antamaan nopeasti periksi, kun kilpailijat tulivat hänestä oikealta ja vasemmalta ohi.

Motorsport.comin italiankielisen sivuston mukaan Ferrari ei ehtinyt vaihtaa hajonnutta tulppaa, sillä korjaustyö olisi vienyt kokonaiset 20 minuuttia. Vika huomattiin vasta kisan alla auton käynnistämisen jälkeen ja operaatiota jatkettiin vielä varikkosuoralla. Auton katteet olivat pitkään ylhäällä, mutta oletuksista poiketen Ferrari ei edes yrittänyt vaihtaa osaa.

Tietojen mukaan Ferrari huomasi moottorin toimivan oikein järjestelmän uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Vettel sai kisaan erinomaisen lähdön, muttei pystynyt haastamaan Hamiltonia kisan ykköspaikasta. Hetken kuluttua hän joutui luovuttamaan kakkospaikkansa Red Bullin Max Verstappenille ja pian hän poistui varikolle antauduttuaan usealle muullekin autolle.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene ei ottanut uutta takaiskua tehtaan piikkiin, sillä Malesian GP:n imusarjavian tavoin tälläkin kertaa kyseessä oli alihankkijan, tällä kertaa japanilaisen NGK:n valmistama osa. Sytytystulpat vaihdetaan yleensä autoihin 1 000 kilometrin välein. Vettelin autolla on ajettu tällä kaudella reilut 4 200 kilometriä, joten keskimääräisen huolto-ohjelman mukaan moottorissa on nyt menossa viides tulppasarja.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arvelee, että Ferrarin luotettavuusongelmat voivat johtua yhtä hyvin uusien osien kehittämisestä tai vanhojen tulemisesta tiensä päähän. Hankaluus piilee kuitenkin siinä, että viat ilmenevät koko ajan eri kohdissa, jolloin niiden paikkaaminen kisojen välissä on vaikeaa testimahdollisuuden puuttumisen takia.

– Kyllähän näitä sattuu, että sieltä hajoaa osia, mutta yleensä sytytystulpat toimivat noissa autoissa. En muista kovin montaa tulppaa, joka olisi mennyt F1-autosta. Jos sieltä hajoaa puola, johtosarja tai jotain vastaavaa, niin sekin on aina mahdollista, Oikarinen taustoittaa.

Myös Malesian kisaviikonlopun kuumuus on saattanut Oikarisen mukaan tehdä tuhojaan auton moottorissa eikä tiimillä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä täyttä tarkastusta kisojen välissä.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin vauhti herättää ihmetystä – Mercedeksen autosta kiertää villejä teorioita: "Näin on luotu tappava yhdistelmä"Valtteri Bottakselle tylyjä uutisia Englannista – niiden vuoksi Lewis Hamiltonin autoon tehtiin perjantaina täysin poikkeuksellinen operaatioNäin Valtteri Bottas kommentoi lähtöruuturangaistustaan – lausunnot ristiriidassa paitsi keskenään myös Mercedeksen tiedotteen kanssaNäkökulma: Maa pettämässä Valtteri Bottaksen jalkojen alta – Toto Wolffin puheenvuorot muuttuvat koko ajan hälyttävämmiksiF1-lehdistökatsaus: Muistuttiko Ricciardon ajo Schumia vai Sennaa? Kimille ja Valtterille tylyt arvosanat MonacostaRäikkösen pyörän irtoamiselle selitys: "Sama tapahtui Itävallassa"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"