Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrari seinään oudolla tavalla – tietokone sai F1-auton unohtamaan ratasijaintinsa

Gerhard Bergerin Ferrari lähti käsistä Portugalin GP:ssä 1993 aktiivijousituksen kadotettua paikkansa radalla.
Gerhard Bergerin Ferrari lähti käsistä Portugalin GP:ssä 1993 aktiivijousituksen kadotettua paikkansa radalla.ullstein bild - Imagno / Votava/ All Over Press
Julkaistu 03.02.2018 07:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Portugalin GP vuonna 1993 muistetaan Suomessa ehkä parhaiten Mika Häkkisen lupaavasta debyytistä McLarenin kisakuskina, mutta Estorilissa tapahtui tuona syyskuisena viikonloppuna tapaus, joka oli osaltaan ratkaisemassa kiistellyn aktiivijousituksen kohtaloa.

Radan piirteitä ja mutkia lukevaa järjestelmää oli kehitetty koko 1980-luvun ajan, ja aluksi vain hydraulisesti autoa tasapainottaneesta systeemistä oltiin vähitellen menty kohti elektronisesti ohjailtua jousitusta.

Vuosina 1991–92 Williams-talli otti jättiharppauksen eteenpäin kehittämällä tietokonepohjaisen aktiivijousituksen, jossa radan mutkien vaatimukset pystyttiin ohjelmoimaan järjestelmään etukäteen. Williams otti mullistavan keksinnön käyttöönsä ensimmäistä kertaa Adelaiden sateisessa päätöskisassa 1991 ja seuraavalla kaudella Nigel Mansell tyhjensi muun muassa sen avulla pöydän yhdellä F1-historian ylivoimaisimmista mestaruuskausista.

Kaudella 1993 kilpailijat olivat jo ehtineet jättimäisistä kustannuksista huolimatta jollain tasolla kopioimaan Williamsin innovaation, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA alkoi pian kantaa huolta huimasti kohoavista mutkanopeuksista. Tiimit kuitenkin halusivat jatkaa kauden loppuun samoilla säännöillä pystyttyään osoittamaan, että aktiivijousitus oli silloisten sääntöjen mukainen.

Ensimmäiset uhrit olivat kuitenkin lähellä elokuun Belgian GP:n harjoituksissa, kun Alessandro Zanardi ajoi hirvittävässä vauhdissa ulos Lotuksensa hybrauliikan petettyä Eau Rouge -mutkassa. Pelastajat olivat jäädä vielä Ayrton Sennan McLarenin alle, kun tämä saapui kovalla vauhdilla mutkaan ja pyörähti kaiteeseen osuttuaan Lotuksesta irronneeseen romuun. Kun myös Philippe Alliot’n Larrousse-auto rysähti harjoituksissa seinään samassa kohtaa rataa, varikolla alkoi kuuma keskustelu lajin turvallisuudesta.

Lopulta syyskuussa Portugalin Estorilissa sattui tapaus, joka osoitti aktiivijousituksen arvaamattomuuden varsin vaarallisella tavalla. Ferrari-kuski Gerhard Bergerin ajettua kisassa varikolta takaisin radalle, hän menetti käsittämättömällä tavalla autonsa hallinnan heti varikolta ulos tultuaan.

Berger syöksyi radan poikki kolme auton letkan välistä suoraan seinään. Lähimpänä tilanteessa ollut Footwork-kuski Derek Warwick sai kuin ihmeen kaupalla väistettyä yllättävästi käyttäytynyttä Ferraria.

Myöhemmin kävi ilmi, että Berger oli ajanut varikolta tultuaan töyssyn yli, mikä oli sekoittanut aktiivijousitusta ohjailleen ohjelmiston niin pahasti, että järjestelmä oli ”unohtanut”, missä kohtaa rataa se kyseisellä hetkellä oli.

Aktiivijousitus kiellettiin kaudesta 1994 alkaen.

Lähteet: FIA:n virallinen kausikooste 1993, Forix, Wtf1.com, F1 Fanatic

Lisää aiheesta:

Traagisesta F1-turmasta tasan 40 vuotta – "Hänestä parasta oli pusun antaminen kaiteille"Japanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaanHumalaisten häiriköintiä ja traagisia päätöksiä – 13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuunErikoiset F1-kisat: Kun bensa loppui kolmelta kärkimieheltäF1-historian erikoisuudet: Mansell pyörtyi maalisuoralle, Senna osui liikkuvaan seinään13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuun
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen16:33
    Ferrari

    Felipe Massan mestaruushaaveille tyly vastaus – tilipäivä silti edessä?

  • ma11:00
    McLaren

    Ella Häkkinen: McLaren-sopimus!

  • ma09:08
    Ferrari

    Valtteri Bottas muistuttaa: Lewis Hamiltonin päävastustajaa aliarvioitu

  • 14.11.11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • 12.11.17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon