Fernando Alonson Renault-pesti herätti asiantuntijassa ison kysymyksen – yksi selvä ero Kimi Räikkösen paluuseen

Onko Fernando Alonso valmis paiskimaan töitä keskikastissa palatessaan F1-auton rattiin Renault-tallissa ensi kaudella? Tämä on C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen mielestä suurin kysymys espanjalaismestarin paluussa. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Renault tiedotti keskiviikkona, että Alonso aloittaa uransa kolmannen ajanjakson ranskalaistallissa ensi kaudella. Sopimus kattaa "tulevat kaudet".  

Syksyllä 2018 kuninkuusluokasta poistuneen Alonson paluulla on herkuteltu tasaisin väliajoin. Häntä pidettiin suosikkina Renault'n kuskiruletissa Daniel Ricciardon tulevaksi korvaajaksi. 

– Olihan Renault'lla mahdollisuuksia, sillä myös Sebastian Vettel on tällä hetkellä vapailla markkinoilla. Toki Alonso on kaveri, jolla on paljon historiaa Renault'n kanssa ja hän on varmasti markkina-arvoltaan hyvä kaveri. Hän on myös tuonut aina mukanaan espanjalaisia yhteistyökumppaneita, joten siinä mielessä hän on hyvä paketti, Oikarinen selvittää. 

– Tunnetut nimet ovat tärkeitä sarjalle, ja onhan Alonson paluu on iso juttu sarjan mainosarvolle Espanjassa. Vaikka Carlos Sainz ajaa ensi kaudella Ferrarilla, Alonso on iso nimi ja mestari.   

Alonso voitti mestaruutensa Renault'lla vuosina 2005 ja 2006.  

Oikarisella ei ole mitään epäilyksiä heinäkuun lopussa 39 vuotta täyttävän Alonson ajotuntuman suhteen. 

– Onhan Alonso ollut koko ajan aktiivinen ja ajanut paljon, eikä ole makoillut vain rannalla, asiantuntija toteaa viitaten esimerkiksi Alonson IndyCar-kisoihin ja voittoihin Le Mansin 24 tunnin kilpailuissa. 

Ei mestariautoon

Alonson paluussa on paljon samaa kuin Kimi Räikkösen vastaavassa tempussa kaudella 2012. Myös suomalainen oli tuolloin kaksi vuotta poissa ja palasi F1-sarjaan vanhana maailmanmestarina. Räikkönen teki hyvää jälkeä Lotuksella, myöhemmin Ferrarilla ja edelleen Alfa Romeolla. 

– Paluissa on tavallaan yhtäläisyyksiä, tavallaan ei. Silloin kun Kimi oli poissa, hän ei hirveästi ajanut ratakisoja. Alonso on kuitenkin ollut koko ajan aktiivinen ratapuolella. Siinä mielessä heidän taukonsa olivat erilaisia, Oikarinen huomauttaa.

Jos Räikkönen on taistellut keskikastissa Alfa Romeo -aikanaan, sitä samaa on edessä Alonsolla. 

– Se onkin se suurin kysymysmerkki, että miten Alonsolla riittää motivaatiota taistella Renault'n kanssa. Tietysti esimerkiksi tulevan budjettikaton pitäisi suosia pienempiä talleja, myös Renault'ta. Se, millaisella asenteella Alonso tulee takaisin F1-sarjaan, on kysymysmerkki. Renault ei ole kuitenkaan suoraan mestariauto, joten keskikastissa on töitä edessä.

Yksi epävarmuustekijä on myös kaudella 2022 voimaan tulevat sääntömuutokset. 

– Ensi kausi pitää kuitenkin ajaa autolla, joka on tällä hetkellä keskikastissa, eikä se siitä hirveästi tule kehittymään. Sääntömuutosten jälkeisestä ajasta ei tiedä vielä kukaan. Mahdotonta Renault'n on Alonsolle luvata mitään.

Lue myös:

    Uusimmat