Mainos

Facebook syyttää Googlea ja Twitteriä käyttäjien tietojenkeruusta – ja paljastaa, miten itse kerää dataa

7:35

Facebook on julkaissut pitkän blogikirjoituksen, jossa se selittää, miten se kerää tietoja ihmisistä verkkosivuilta ja sovelluksista. Facebook kuitenkin sortuu myös osoittelemaan sormella monia muita sosiaalisen median palveluita.

Facebookin kirjoituksesta uutisoi muun muassa teknologiasivusto Techcrunch.

Katso yllä olevalta videolta keskustelua Facebookin tietojenkeruusta. Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan Zuckerbergin sijaan senaattorit tulisi laittaa syytteeseen.

Facebookin tietojen käytöstä vastaava johtaja David Baser kertoo blogikirjoituksessa, että Facebook kerää tietoja sovelluksista ja verkkosivustoista, jotka käyttävät sen palveluita.

Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Tykkää- ja Jaa-painikkeet, Facebookin kirjautumisen käyttäminen, Facebookin analytiikkapalvelu sekä Facebookin mainospalvelu.

Näistä Facebook kerää tietoa, oli käyttäjä sitten kirjautunut sisään, ulos tai jos hänellä ei ole Facebook-tiliä ollenkaan. Selityksenä tälle on, että "muut sovellukset ja sivut eivät tiedä, kuka käyttää Facebookia".

Facebookin mukaan muutkin syyllisiä

Seuraavaksi Baser osoittelee sormellaan myös muita sosiaalisen median palveluita. Facebookin mukaan myös Twitter, Pinterest ja LinkedIn käyttävät samanlaisia Tykkää- ja Jaa-painikkeita, Googlella on oma suosittu analytiikkapalvelunsa ja Amazon, Twitter ja Google tarjoavat kirjautumispalveluita.

– Nämä yritykset ja monet muut tarjoavat myös mainontapalveluita. Itseasiassa suurin osa sivustoista ja sovelluksista lähettää saman tiedot monille yrityksille joka kerta kun vierailee niillä, Baser kirjoittaa Facebookin blogissa.

Hän selittää, että Facebook kerää muun muassa evästeitä, IP-osoitteen ja selaintiedot käyttäjistä toisilta sivustoilta.

Tietoja käytetään muun muassa palveluiden tarjoamiseen sivustoille ja sovelluksiin, turvallisuuden parantamiseen Facebookissa sekä omien tuotteidensa ja palvelujensa parantamiseen.

– Emme myy ihmisten dataa. Piste, Baser sanoo.

Kaikki kysymykset eivät saa vastauksia

Techcrunch kuitenkin huomauttaa, ettei blogijulkaisu vastaa kysymykseen niin kutsutuista varjoprofiileista, joita Facebookin epäillään tehneen mainosten kohdentamiseen ihmisille, joilla ei ole Facebook-profiilia. Vastauksia kaivattaisiin vielä lisää näiden käyttäjien tietojen keruusta.

Techcrunch myös kirjoittaa, että monet muut teknologiayhtiöt ovat päässeet Facebookin skandaalista helpolla. Ei ole välttämättä takeita, että Google ja Apple hoitavat käyttäjien tietojen suojaamisen täydellisesti. Esimerkiksi iOS- ja Android-sovellukset pyytävät säännöllisesti lupaa käyttäjien osoitekirjaan.

Lähteet: FacebookTechcrunch

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.