F1-tallista pois savustetut kuskit aloittavat paljastukset: kertovat karun esimerkin, mihin umpikujaan talli on autonsa kanssa joutunut

Vasta kolme MM-pistettä kauden 12 F1-osakilpailussa saavuttanut Haas-talli on ajautunut tämän vuoden autonsa kanssa kummalliseen tilanteeseen takajousituksen ylikuumenemisen takia, paljastavat tiimissä vielä loppukauden ajavat Romain Grosejan ja Kevin Magnussen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Emilia-Romagnan GP Imolan radalla suorana 31.10.-1.11.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Emilia-Romagnan GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Kuskikaksikkoa jututtanut Motorsport.com kertoo Haasin todenneen autonsa käytännössä mahdottomaksi säätää oikein, sillä auton ajokorkeus näyttää vaihtelevan jatkuvasti sen mukaan, kuinka kuumaksi takapään jousitus on päässyt ajon aikana.

Haasin molemmat kuljettajat, Grosjean ja Kevin Magnussen, ilmoittivat ennen Portugalin kisaviikonloppua jättävänsä tiimin kauden päätteeksi. Heillä ei ole enää mitään syytä kaunistella tallin tilannetta.

Grosjeanin mukaan muutosta auton käyttäytymisessä tapahtuu kierros kierrokselta.

– Meillä on ongelmia takajousituksen ylikuumenemisen kanssa. Se tarkoittaa sitä, että peräpään korkeus maan pinnasta vaihtelee. Kierroksesta toiseen voimme menettää 4,4 prosenttia aerodynamiikan balanssista, Grosjean latelee Motorsport.comille.

Esimerkiksi viikonloppuna Algarvessa Haas luuli löytäneensä oikeat säädöt lauantain kolmansien harjoitusten aikana, mutta ennen aika-ajoa tapahtunut jäähtyminen tarkoitti, ettei tehdyistä säädöistä ollut enää mitään hyötyä päivän päätapahtumassa.

– Tämä ongelma meillä on ollut koko vuoden, mutta Portimaossa vaikutus tuplaantui emmekä ymmärrä, miksi niin kävi, Grosjean kummastelee.

Käyttöohjeet eivät vastaa todellisuutta

Tanskalaisella Magnussenilla on hyvin samanlainen kuva tilanteesta.

– Auton käyttäytyminen muuttuu aivan ennalta-arvaamattomasti. Käytännössä se tarkoittaa, että joka kerta, kun menemme radalle, huomaamme ajokorkeuden olevan eri, Magnussen selvittää.

Tallipomo Günther Steiner tunnustaa tilanteen.

– Ongelma on ollut meillä vuoden alusta lähtien, ja meillä kesti muutaman kisan verran ymmärtää sitä. Olemme yrittäneet muutamaa keinoa jäähdyttää systeemiä. Joskus se näyttää toimivan paremmin.

– Toimme tänne (Portugaliin) muutamia uusia osia, mutta ne eivät taida toimia, kuten laatikon käyttöohjeissa sanotaan, Steiner tokaisee.

Lue myös:

    Uusimmat