Romain Grosjean paljasti Haasin kuljettajapäätöksen taustat: tallipäällikön puhelu teki selväksi armottoman totuuden – "En voi tuoda pöytään sellaista, mitä muut voivat"

Romain Grosjean paljasti torstaina Algarvessa, että Haasin päätös vaihtaa molemmat kuljettajansa ensi kaudeksi oli taloudellinen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Portugalin GP suorana 23.-25.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Portugalin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Grosjean ja hänen tallikaverinsa Kevin Magnussen kertoivat torstaina sosiaalisessa mediassa työsuhteensa päättymisestä. Haas vahvisti uutiset hieman myöhemmin.

34-vuotias Grosjean on ajanut Haasilla tallin F1-taipaleen alusta, vuodesta 2016 lähtien. 28-vuotias Magnussen tuli mukaan vuotta myöhemmin. Monet odottivat Haasin vaihtavan kuljettajiaan jo viime kauden jälkeen, joten siinä mielessä Grosjeanin ja Magnussenin lähtö ei ollut valtaisa yllätys.

Grosjean itse kertoi kuitenkin yllättyneensä siitä, että he molemmat saivat lähteä samalla ovenavauksella.

– Tiesin, että ehkä toinen meistä joutuisi lähtemään kauden päätteeksi, koska koronatilanne on tehnyt asiat vaikeiksi monille yrityksille. Kun Günther (tallipäällikkö Steiner) soitti, sanoin hänelle, että odotinkin toisen meistä lähtevän. Hän sanoi, että taloudellisten syiden takia meidän molempien on lähdettävä, Grosjean sanoi torstain lehdistötilaisuudessa.

Steinerin mukaan päätös tehtiin 2–3 viikkoa sitten, ja asiasta kerrottiin kuljettajille viime viikolla.

Grosjeanin paljastus, jonka mukaan päätös tehtiin puhtaasti taloudellisten syiden vuoksi, lisää kierroksia venäläiseen F2-kuljettajaan Nikita Mazepiniin liittyvien huhujen ympärillä. Mazepinin uskotaan olevan toinen Haasin ensi kauden kuljettajista, kunhan hän vain saa superlisenssiin oikeuttavat pisteet kasaan.

Mazepin, 21, tiedetään niin sanotuksi maksukuskiksi, sillä hänen Dmitri-isänsä on venäläinen miljardööri, joka toisi poikansa mukana talliin kaivattuja pelimerkkejä.

Mazepinin rinnalle on huhuttu toista F2-kuskia, Mick Schumacheria. 21-vuotias saksalainen kuuluu Ferrarin kuljettaja-akatemiaan, ja näin hänenkin ajattamisensa olisi Haasille taloudellisesti kannattavaa.

– Minä en pysty tuomaan pöytään sellaisia rahoja, mitä F1:ssä tarvitaan. Minulla on kyllä tukijoita ja yhteistyökumppaneita, mutta summat eivät ole isoja näihin ympyröihin. Ne eivät ole niin isoja, että niillä olisi merkitystä. En voi tuoda pöytään sellaista, mitä monet muut voivat. Tällaista tämä on, Magnussen vastasi, kun häneltä ja Grosjeanilta kysyttiin, miksi he eivät ole taloudellisesti kannattavia vaihtoehtoja.

– Tilanteeni on hyvin samanlainen kuin Kevinin. Minulla on ollut urallani yhteistyökumppaneita, jotka ovat seuranneet minua eri aikoina ja eri talleissa. En ole kuitenkaan koskaan ollut varsinainen maksukuski – enkä halua ollakaan, Grosjean sanoi.

Haasin budjetti oli viime kaudella RaceFans-sivuston selvityksen mukaan noin 150 miljoonaa dollaria. Ensi vuoden alussa käyttöön otetaan kulukatto, joka on alkuun 145 miljoonaa dollaria poislukien muun muassa kuljettajien ja muutaman eniten ansaitsevan työntekijän palkat.

Koronatilanteen vuoksi Haasinkin rahat ovat tiukassa, joten omistaja Gene Haas saa tehdä hartiavoimin töitä saadakseen kasaan täyden, palkkakaton mukaisen budjetin. Tehtävää helpottaa huomattavasti, mikäli kuljettajat tuovat edes jonkinlaisen summan mukanaan.

Lue myös:

    Uusimmat