Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-tallien valokuvaajat vaanivat siviilivaatteissa kilpailijoita – ”Siipi voi olla jo vartissa suunnittelutoimiston pöydällä”

xpbimages.com
Julkaistu 02.10.2018 06:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarjan kehityskilpailu on raakaa peliä, jossa vastustajien ratkaisuista pyritään ottamaan kaikki kopioitava irti oman suorituskyvyn parantamiseksi. Tallit käyttävät toistensa autojen tarkkailuun median joukossa liikkuvia omia valokuvaajiaan.

C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen teki pitkän työuran useassa eri F1-tiimissä ja tietää, miten tallit tarkkailevat toistensa tekemisiä jokaisena kisaviikonloppuna.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton kertoo: mitä Mercedeksen taktiikkapalaverissa todella puhuttiin kisasuunnitelmasta?

Oikarinen näyttää jutun videolla esimerkkejä Mercedeksen ja Ferrarin etusiipien yksityiskohdista, joita tallit olivat Venäjän viikonloppuun päivittäneet. Ferrari jopa pyrki mustalla maalilla vaikeuttamaan uusien ratkaisujen havaitsemista.

– Jokaisella tiimillä on omat valokuvaajat, jotka matkustavat tiimin mukana – ja esiintyvät tosin siviilivaatteissa, Oikarinen kertoo.

– Ja heti kun sieltä tulee uudet aero-osat, niin kameran moottoriperä laulaa, ja saman tien kuvia lähetetään tehtaalle.

– Ei siitä mene kuin varmaan 15–20 minuuttia, kun siipi on näkynyt, ja se on jo suunnittelutoimiston pöydällä ja se käydään hyvin tarkkaan läpi. Voidaanko tällaisia asioita soveltaa meidän siipiimme? Mitä siinä on tehty? Ja testattaisiinko sitä ensin CFT:llä eli tietokoneella ensiksi, ja sitten mennään tuulitunneliin, Oikarinen kertoo.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanHuijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosinaKimi Räikkösen uuden auton yksityiskohdat alkavat paljastua – Ossi Oikarinen käy läpi Alfa Romeon tekniset ratkaisutHarvinainen kurkistus F1-kulisseihin: Mercedeksen päämajassa ratkotaan taktiikoita tuhansien kilometrien päässä kisapaikoiltaRäikkönen täysin sokkona aika-ajovetoon: ”Kuskit tottuneet ajamaan datan perusteella”Formulafakta: Miten F1-tallit vakoilevat toisiaan?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • ke12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä