Mainos

F1-tallien polttoaineen kulutus joutuu ankaraan syyniin – tiedossa pistokokeita ja useita punnituksia

3:38
Kaudella 2019 on tullut useita sääntömuutoksia. Videolla Valtteri Bottas kertoo muun muassa uusista kiiltävistä renkaista.

Kansainvälinen autoliitto FIA aikoo seurata tallien polttoaineen kulutusta Formula 1:ssä entistä tarkemmin. Suunniteilla on pistokokeita ja useita punnituksia.

Polttoaineen valvontaa kiristettiin vuonna 2018, mutta FIA suunnittelee jälleen uusia toimia harmaiden alueiden kitkemiseksi. 

Motorsport.comin mukaan FIA:n yksipaikkaisten autojen osaston johtaja Nikolas Tombazis ilmoitti kiristyvästä valvonnasta talleille viikko sitten tiistaina.

Tallien täytyy jatkossa ilmoittaa autoon tankattavan polttoaineen määrä viimeistään kaksi tuntia ennen kilpailua. Polttoaineen määrässä otetaan huomioon lämmittelykierrokset, itse kilpailu ja kaikki radalla liikkuminen.

Ilmoitetun polttoainemäärän täytyy olla auton bensatankissa viimeistään tunti ennen varikkosuoran aukeamista. Kun autot on tankattu, polttoainetta ei saa enää lisätä.

FIA:lla on oikeus punnita autot ennen kilpailua ja sen jälkeen. Lukemista nähdään, kuinka paljon polttoainetta on kulunut, ja täsmäävätkö lukemat mittarien ilmoittamaan kulutukseen. 

Jos sattumanvarainen tarkastus osuu kohdalle, tallin on tyhjennettävä auton tankki bensapumpulla, jotta kaikki polttoaine saadaan ulos. Auto punnitaan tyhjennyksen jälkeen uudestaan ja lukemaa verrataan painoon polttoaineen kanssa.

Polttoaine pumpataan takaisin tankkiin ja auto punnitaan kolmannen kerran. Tarkistusten jälkeen tankki suljetaan sinetillä, jotta polttoainetta ei voi enää lisätä tai vähentää.

FIA voi tehdä vastaavia pistokokeita myös kilpailun jälkeen.

– Lukuja verrataan polttoainemittarin lukuihin, jotta saamme selville, ovatko niiden antamat lukemat luotettavia, Tombazis sanoi.

FIA nosti samalla polttoainerajaa. Aiemmin polttoainetta sai olla yhdessä kilpailussa 105 kiloa, jatkossa menovettä voi olla mukana 110 kiloa.

F1-tallien aikataulut ovat kilpailuja ennen erittäin tiukat. Motorsport.comin mukaan ainakin osa talleista pelkää tarkastusten sotkevan rutiinit ja vaikuttavan liikaa kilpailuun valmistautumiseen.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja