F1-talvitestit käynnistyivät maanantaina Espanjan Barcelonassa. Avauspäivänä riitti tapahtumia, sillä Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen ajoi radalta ulos ja jäi radan varteen päivän päätteeksi. Williams ei puolestaan saanut autoaan lainkaan radalle.
Ensimmäisen testipäivän aamuna radalla nähtiin heti Mercedeksen Valtteri Bottas ja Ferrarilta Alfa Romeolle siirtynyt Kimi Räikkönen. Bottas oli testipäivän kokonaistuloksissa kahdeksas, Räikkönen viides.
Aamupäivän ja koko maanantain parhaasta ajasta vastasi Ferrarin Sebastian Vettel, jonka kaasutteli Katalonian radalla ajan 1.18,161. Vettel oli ajotuulella, sillä saksalainen ajoi järisyttävät 169 kierrosta. Toisiksi eniten radalla viihtyi Max Verstappen, joka testasi Red Bulliaan 128 kierroksen verran.
Räikköselle kierroksia kertyi 114, vain aamulla ajaneelle Bottakselle 69.
Racing Pointin Sergio Perez jäi saksalaisen huippuvauhdista lähes kaksi sekuntia. Bottas oli kolmas ajalla 1.20,127 (1,966 kärjestä), Räikkönen neljäs 1.20,160 (1,999 kärjestä).
Päivän toiseksi nopein oli Carlos Sainz, kolmanneksi ajoi Romain Grosjean. Lounastauon jälkeen Mercedeksen rattiin hypännyt Lewis Hamilton oli yhdeksäs.
F1-testit, koko maanantai:
Sijoitus, kuljettaja, talli, paras kierrosaika, ero, kierrosmäärä
1.
Sebastian Vettel
Ferrari
1.18,161
169
2.
Carlos Sainz
McLaren
1.18,558
+0.397
119
3.
Romain Grosjean
Haas
1.19,159
+0.998
65
4.
Max Verstappen
Red Bull
1.19,426
+1.265
128
5.
Kimi Räikkönen
Alfa Romeo
1.19.462
+1.301
114
6.
Daniil Kvjat
Toro Rosso
1.19,464
+1.303
77
7.
Sergio Perez
Racing Point
1.19,944
+1.783
30
8.
Valtteri Bottas
Mercedes
1.20,127
+1.966
69
9.
Lewis Hamilton
Mercedes
1.20,135
+1.974,
81
10.
Nico Hülkenberg
Renault
1.20,980
+2.819
65
11.
Daniel Ricciardo
Renault
1.20,983
+2.822
44
Alfa Romeo salasi autonsa viimeiseen asti, sillä Räikkösen ja tallikaveri Antonio Giovinazzin menopeli esiteltiin juuri ennen testejä. Myös Alfa Romeon autossa näkyivät sääntömuutokset, jotka vaikuttavat eniten etu- ja takasiipiin. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinenanalysoi auton tekniset ratkaisut tarkasti ja kertoi muun muassa auton nokasta.
F1-testit, maanantai aamupäivä:
Sijoitus, kuljettaja, talli, paras kierrosaika, ero, kierrosmäärä