Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-tallien budjetit ovat karanneet täysin käsistä: arvostettu saksalaislehti teki puhuttelevan katsauksen niiden kehityksestä

Mercedes ajatti Lewis Hamiltonin kuudenteen maailmanmestaruuteensa yli 400 miljoonalla dollarilla.
Mercedes ajatti Lewis Hamiltonin kuudenteen maailmanmestaruuteensa yli 400 miljoonalla dollarilla./All Over Press
Julkaistu 22.04.2020 13:07
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sarjassa ollaan ottamassa ensi kaudella käyttöön kulukattoa, jonka lopullinen suuruus on vielä kysymsymerkki. Vain puolet talleista on toiminut viime vuosina alkuperäisen 175 miljoonan dollarin (noin 160 miljoonan euron) kulukaton puitteissa tai sen hujakoilla.

Koska tallit toimivat keskenään hyvin erilaisista lähtökohdista, on hyvin selvää, että kulukaton alentamiselle löytyy omat puolustajansa ja vastustajansa. Tällä hetkellä kulukatto on laskettu 150 miljoonaan dollariin, noin 138 miljoonaan euroon, mutta neuvotteluja käydään sen alentamiseksi edelleen.

Neuvotteluissa joudutaan tasapainoilemaan kahden kysymyksen välillä: minkälaisella summalla kyetään varmistamaan pienempien tallien toimintakyky koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen jälkeen ja toisaalta minkälainen summa on isompien tallien näkökulmasta kohtuullinen?

Vuosibudjetteja vertailtaessa tallit asettuvat kolmeen kastiin.

Alimmassa kastissa on viisi tallia – Alfa Romeo, AlphaTauri, Haas, Racing Point ja Williams – joita kaikkia pyöritetään selkeästi alle 200 miljoonalla dollarilla (184 miljoonaa euroa) vuodessa. Joidenkin kohdalla summa on huomattavasti lähempänä sataa kuin 200:aa.

Keskikastissa ovat McLaren ja Renault, joiden molempien budjetti on lähteestä riippumatta selkeästi yli 200 miljoonaa mutta yhtä selkeästi alle 300 miljoonaa dollaria (276 miljoonaa euroa).

Kärkikolmikon muodostavat tietysti Red Bull, Ferrari ja Mercedes, jotka käyttävät kolmestaan noin puolet siitä reilusta kahdesta miljardista dollarista, mitä tallien pyörittämiseen kuluu rahaa. Red Bull kuluttaa lähes 400 miljoonaa dollaria (369 miljoonaa euroa), Ferrari ja Mercedes reilusti yli sen.

Lukemat ovat jo tällaisinaan valtavia, mutta niille saa entisestään perspektiiviä, kun tarkastelee esimerkiksi -lehden tekemää listausta siitä, miten tallien rahankäyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa.

Auto Bild

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

10.1925684aJack Brabhamin maailmanmestaruus kaudella 1959 maksoi Cooperille nykyrahassa vajaat 200 000 euroa. KUVA: All Over Press./All Over Press

Lehti kertoo, että Cooper ajatti kaudella 1959 Jack Brabhamin maailmanmestariksi noin 10 000 punnan budjetilla, joka vastaa nykyrahassa noin 193 000:ta euroa. Cooper maksoi tuolloin palkkaa kolmelle kuljettajalle.

Keke Rosbergiakin aikanaan ajattanut saksalainen ATS Racing Team aloitti F1-taipaleensa kaudella 1977 budjetilla, joka oli nykyrahassa noin kaksi miljoonaa euroa.

Turbomoottoreiden yleistyminen ja kehitys nosti kärkitallien budjetit pilviin 1980-luvulla. Alain Prost saavutti vuonna 1985 ensimmäisen maailmanmestaruutensa McLarenilla, jonka vuosibudjetti oli nykyrahassa mitattuna noin 45 miljoonaa euroa. Toisaalta samaan aikaan Toleman kilpaili viimeiseksi jääneen kautensa noin viiden miljoonan euron budjetilla.

1990-luvun alussa budjetit rikkoivat nykyrahalla mitattuna jo 100 miljoonan euron rajan. Williamsin budjetti oli kaudella 1991 noin 105 miljoonaa euroa, ja keskikastin Minardikin käytti jo 35 miljoonaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

16.1.11963003Alain Prost voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 1985. McLaren käytti tuolloin nykyrahassa mitattuna noin 45 miljoonaa euroa. KUVA: All Over Press.imago sportfotodienst/ All Over Press

Tahti kiihtyi ja kiihtyi.

Michael Schumacherin ensimmäisellä Ferrari-kaudella, 1996, italialaistalli käytti 120 miljoonaa euroa ja vain viisi vuotta myöhemmin jo 250 miljoonaa euroa. Kun F1-sarjaan liittyi mukaan vielä Toyotan ja BMW:n kaltaisia autonvalmistajia, budjetit nousivat parhaimmillaan ja pahimmillaan 400 miljoonan euron tuntumaan.

Reilun kymmenen vuoden takainen talouskriisi pienensi kärkitallien budjetit hetkellisesti 200–250 miljoonaan euroon ja keskikastin tallit 60–80 miljoonaan euroon, mutta 2010-luvulla nuo luvut ovat siis jo kaksinkertaistuneet.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin ihmeellinen kysymys sai vastapuolen ja katsojat hämilleen – seurasi muutaman sekunnin kiusallinen hiljaisuus: "Ööö, mmm…"Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessaF1-pomolta tiukkaa tekstiä tallien tilanteesta – talouslehden laskelma osoittaa, miksi kisoja halutaan ajaa mahdollisimman paljon: "Ei välttämättä kuitata edes kuluja"F1 lomauttaa puolet työntekijöistään, pomot leikkaavat palkkojaan – yli 200 miljoonan euron palautukset uhkaavat sysätä taustayhtiön kassakriisiinF1-kausi käyntiin vasta heinäkuussa Silverstonessa? Isot pomot istuivat maanantaina tärkeässä neuvottelussaKommentti: Ylväiden F1-uudistusten jälkeen pahin ongelma on vielä ratkaisematta – joko Ferrarilla tunnustetaan maailman muuttuneen?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"