F1-sarjassa ollaan ottamassa ensi kaudella käyttöön kulukattoa, jonka lopullinen suuruus on vielä kysymsymerkki. Vain puolet talleista on toiminut viime vuosina alkuperäisen 175 miljoonan dollarin (noin 160 miljoonan euron) kulukaton puitteissa tai sen hujakoilla.
Koska tallit toimivat keskenään hyvin erilaisista lähtökohdista, on hyvin selvää, että kulukaton alentamiselle löytyy omat puolustajansa ja vastustajansa. Tällä hetkellä kulukatto on laskettu 150 miljoonaan dollariin, noin 138 miljoonaan euroon, mutta neuvotteluja käydään sen alentamiseksi edelleen.
Neuvotteluissa joudutaan tasapainoilemaan kahden kysymyksen välillä: minkälaisella summalla kyetään varmistamaan pienempien tallien toimintakyky koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen jälkeen ja toisaalta minkälainen summa on isompien tallien näkökulmasta kohtuullinen?
Vuosibudjetteja vertailtaessa tallit asettuvat kolmeen kastiin.
Alimmassa kastissa on viisi tallia – Alfa Romeo, AlphaTauri, Haas, Racing Point ja Williams – joita kaikkia pyöritetään selkeästi alle 200 miljoonalla dollarilla (184 miljoonaa euroa) vuodessa. Joidenkin kohdalla summa on huomattavasti lähempänä sataa kuin 200:aa.
Keskikastissa ovat McLaren ja Renault, joiden molempien budjetti on lähteestä riippumatta selkeästi yli 200 miljoonaa mutta yhtä selkeästi alle 300 miljoonaa dollaria (276 miljoonaa euroa).
Kärkikolmikon muodostavat tietysti Red Bull, Ferrari ja Mercedes, jotka käyttävät kolmestaan noin puolet siitä reilusta kahdesta miljardista dollarista, mitä tallien pyörittämiseen kuluu rahaa. Red Bull kuluttaa lähes 400 miljoonaa dollaria (369 miljoonaa euroa), Ferrari ja Mercedes reilusti yli sen.
Lukemat ovat jo tällaisinaan valtavia, mutta niille saa entisestään perspektiiviä, kun tarkastelee esimerkiksi -lehden tekemää listausta siitä, miten tallien rahankäyttö on muuttunut vuosikymmenten saatossa.




