F1-sarjassa puhaltavat uudet tuulet – ensin uudistui ilme, seuraavaksi tekniset säännöt

Syksyllä 2016 F1-sarjan kaupalliset oikeudet hankkinut Liberty Media on pannut tuulemaan lajin uudistamiseksi. Tällä kaudella muutokset ovat näkyneet erityisesti kisatapahtumissa ja graafisessa ilmeessä, mutta luvassa on myös pitkän tähtäimen teknisiä parannuksia.

Videolla F1-sarjan tällä kaudella esitelty uusi tunnusmusiikki kylmiä väreitä nostattavalla musiikkivideolla.

MAINOS

Ranskan GP C Morella –
kisa myös MTV3:lla!

Perjantai: Harjoitukset klo 12.55 ja 16.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajo klo 16.55
Sunnuntai: Ranskan GP klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 15.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella. Ranskan GP poikkeuksellisesti suorana myös MTV3:lla.

C Moren sivulle pääset tästä

Keskiviikkona tiedotettiin, että MTV Oy ja Formula 1 ovat allekirjoittaneet kolmen vuoden jatkosopimuksen F1-sarjan lähetysoikeuksista. Jatkosopimuksen myötä F1-, F2- ja GP3-sarjat näkyvät jatkossakin Suomessa yksinoikeudella C Morella ainakin kauden 2021 loppuun asti.

F1-sarjan uusi logo ja graafinen ilme esiteltiin yleisölle Valtteri Bottaksen viime vuoden marraskuussa voittaman Abu Dhabin GP:n jälkeen. Tv-lähetyksissä muutokset näkyivät ensi kerran kuluvan kauden alussa, ja entistä informatiivisemmasta sisällöstä on tullut katsojilta paljon positiivista palautetta.

Myös kiistellystä Halo-turvakaaresta otettiin nopeasti hyöty irti, kun tv-kuvissa sen päälle ohjelmoitiin auton tuottamaa dataa.

Liberty Median ydintavoitteena on ollut tuoda formula ykköset aiempaa lähemmäs faneja. Viime kaudella kehitys alkoi näkyä kisojen yhteyteen lisättyinä kaupunkitapahtumina, niin sanottuina fanifestivaaleina, kuten Lontoon Trafalgar Squaren jättimenetykseksi osoittautunut näytösajo viime kesänä.

(Artikkeli jatkuu videon alla)


Kuskien ensikommentit aika-ajojen ja kisan jälkeen kuullaan kisapaikoilla heti heidän noustua autoista eikä vasta rakennusten suojissa median edessä. F1-varikkojen takana sijaitseva tiimien edustustilojen kuja, paddock, on tullut aiempaa helpompipääsyisemmäksi myös tavalliselle formulakansalle.

Takamatkalle muihin urheilusarjoihin nähden sosiaalisen median sisällöissä jäänyt F1 on alkanut myös panostaa entistä enemmän fanien tavoittamiseen mielenkiintoisen somesisällön kautta.

Libertylla on lisäksi kova pyrkimys kasvattaa ajettavien osakilpailujen määrää nykyisestä 21 kilpailusta. Lisää kisoja on luvassa ainakin yhtiön kotimaahan Yhdysvaltoihin, jossa saatetaan nähdä ainakin Miamin katuratakisa jo lähivuosina.

Sääntömuutoksia luvassa jo ensi kaudella

Teknisellä puolella suurimmat muutokset ovat edessä vasta kaudella 2021, kun nykyiset sopimukset tiimien, Kansainvälisen autoliiton ja kaupallisten oikeuksien omistajan välillä umpeutuvat. Liberty ja FIA esittelivät tänä keväänä suunnitelmansa eri toimijoille kisatapahtumien parantamiseksi.

Toimenpiteiden joukkoon kuuluvat muun muassa polttoainerajoitusten löysentäminen sekä entistä yksinkertaisempien, halvempien ja äänekkäämpien V6-hybridimoottorien kehittäminen. Turbon lämpöenergiaa kierrättävästä MGU-H-yksiköstä ollaan kokonaan luopumassa ja kustannusten hillitsemiseksi osa hybridikoneen osista, kuten akut, pyritään yhdenmukaistamaan kaikille samanlaisiksi.

Ensimmäisiä toimia on luvassa kuitenkin jo kaudella 2019. Nyt jo lukkoon lyödyissä linjauksissa etusiivet yksinkertaistuvat, takasiivet avattavine lapoineen suurenevat ja jarrujen jäähdytysilman sisäänotosta kielletään aerodynaamista pitoa eli downforcea luovat ilmanohjaimet. Näillä ratkaisuilla ohittamista pyritään tekemään entistä helpommaksi.

Videolla F1-sarjan toimitusjohtajan Chase Careyn haastattelu C Moren lähetyksessä toukokuun Espanjan GP:ssä:

Lue myös:

    Uusimmat