Formula 1 on maailmanlaajuisista urheilulajeista logistisesti kaikista monimutkaisin kokonaisuus. Aiheesta tehty video selvittää hyvin, miten vaikeita kuljetusratkaisuja tiimit joutuvat kauden aikana miettimään.
Ylälaidan videolla Niki Juusela ja Toni Vilander vetävät F1-kauden tilanteen yhteen kymmenen osakilpailun jälkeen.
Selittäviä faktavideoita tuottava Wendover Productions pureutuu YouTubessa julkaisemallaan videolla F1-rahtijärjestelyiden pahimpiin pullonkauloihin, joista merkittävin on huhtikuussa viikon sisään ajetut Bahrainin ja Kiinan osakilpailut.
LUE MYÖS: F1-kisaputken viimeinen rutistus – miten kuskit selviytyvät formuloiden härkäviikoista?
Kymmenen tallin oli selvittävä kaikkine tavaroineen yli 6 800 kilometrin matka kolmessa täydessä päivässä, minkä haastetta lisäsi myös viiden tunnin aikaero, joka lyhensi purkuaikaa entisestään.
Tästä kaikesta tiimit selviävät sillä, että niillä on käytössään viisi kisasettiä vähemmän tärkeää tavaraa tuoleista ruokailuvälineisiin ja perustyökaluihin. Talleilla on yhdessä kaukokisojen setissä noin kolmen merikontin verran tavaraa, ja nämä kontit jäävät kisan päättyessä odottamaan jopa kuukauksiksi siirtoa lähimpään seuraavaan kisaan.