F1 on uskomaton logistinen labyrintti: kaukokisoissa käytössä fiksu rahtijärjestelmä

Formula 1 on maailmanlaajuisista urheilulajeista logistisesti kaikista monimutkaisin kokonaisuus. Aiheesta tehty video selvittää hyvin, miten vaikeita kuljetusratkaisuja tiimit joutuvat kauden aikana miettimään.

Ylälaidan videolla Niki Juusela ja Toni Vilander vetävät F1-kauden tilanteen yhteen kymmenen osakilpailun jälkeen.

Selittäviä faktavideoita tuottava Wendover Productions pureutuu YouTubessa julkaisemallaan videolla F1-rahtijärjestelyiden pahimpiin pullonkauloihin, joista merkittävin on huhtikuussa viikon sisään ajetut Bahrainin ja Kiinan osakilpailut.

Kymmenen tallin oli selvittävä kaikkine tavaroineen yli 6 800 kilometrin matka kolmessa täydessä päivässä, minkä haastetta lisäsi myös viiden tunnin aikaero, joka lyhensi purkuaikaa entisestään.

Tästä kaikesta tiimit selviävät sillä, että niillä on käytössään viisi kisasettiä vähemmän tärkeää tavaraa tuoleista ruokailuvälineisiin ja perustyökaluihin. Talleilla on yhdessä kaukokisojen setissä noin kolmen merikontin verran tavaraa, ja nämä kontit jäävät kisan päättyessä odottamaan jopa kuukauksiksi siirtoa lähimpään seuraavaan kisaan.

Videolla selvitetään, kuinka maaliskuussa Australiassa käytetyt kontit pakataan ja lähetetään Singaporeen odottamaan syyskuun viikonloppua. Sama tehdään kevään Azerbaidzhanin GP:n ja syksyyn siirtyneen Venäjän osakilpailun, kuten myös Kiinan ja Japanin sekä Kanadan ja Meksikon välillä.

Seuraavaan kisapaikkaan lähdettäessä tallit saavat pakata F1-sarjan omaan rahtikoneeseen mukaan kolme kuormalavaa, joissa on kaikki välttämättömimmät tavarat, jotka halutaan purkaa heti ensimmäisenä. Nämä viedään pikakuljetuksena suoraan radalle, ja purkamisen saa aloittaa vasta, kun kaikkien tallien lavat ovat paikalla. Tässä kuljetuksessa ovat luonnollisesti mukana varsinaiset F1-autot, varikkomuurin tarvikkeet ja sähkölaitteet.

Lue myös:

    Uusimmat