Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kisaputken viimeinen rutistus – miten kuskit selviytyvät formuloiden härkäviikoista?

xpbimages.com
Julkaistu 05.07.2018 11:07
Toimittajan kuva

Matti Nyrhinen

matti.nyrhinen@mtv.fi

MattiNyrhinen

F1-kuljettajat, -tallit, mekaanikot, insinöörit ja muut sadat työntekijät ovat siirtyneet päättämään ennennäkemätöntä kisaputkea Silverstoneen.

Ylälaidan videolla Itävallan GP:n startti, näyte hetkestä, jolloin kuljettajan pään täytyy olla virkeänä.

MAINOS

F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

LUE MYÖS: Miksi Mercedes heitti F1-kisassa jättimokan tehneen työntekijänsä bussin alle?

F1-sarjan historiassa ei ole koskaan aiemmin ajettu kolmena perättäisenä viikonloppuna. Eikä tahti sinänsä helpota, yhden väliviikon jälkeen ajetaan vielä kaksi kisaa perättäisinä viikkoina, kunnes on kesätauon aika. Ranskan, Itävallan ja Britannian GP:n putki vaatii kuljettajilta ja heidän valmentajiltaan erityisjärjestelyitä. Voimavaroja ei parane hukata mihinkään ylimääräiseen.

Suomalainen Pyry Salmela on Toro Rosso -kuski Pierre Gaslyn henkilökohtainen valmentaja. Gaslyn kohdalla kolmen viikon puristus on kenties kaikkein kovin, Ranskan GP oli hänelle uran ensimmäinen kisa kotimaassa ja Itävallan kisa puolestaan tallin emoyhtiön Red Bullin kotikilpailu.

– Numero yksi on energia. Kuljettajat kyllä palautuvat kisasta, mutta koko kisaviikko on itsessään aina pitkä ja kuluttava. Velvollisuuksiin kuuluu median hoitaminen, insinööritapaamiset ja muu vastaava, joten päivät ovat helposti 10-12-tuntisia, Salmela kertoo MTV Sportille.

– Tiimit toimivat hieman eri tavoin, joten velvollisuuksien määrässä on eroja. Ideaalitilanteessa velvollisuuksien määrä säädetään minimiin, ettei patteri tyhjene radan ulkopuolella, mutta Ranska oli Pierren kotikisa ja Spielberg Red Bullin kotikisa, joten kiirettä on riittänyt.

Harjoitukset, aika-ajo ja itse osakilpailu vaativat riittävän palautumisen, mutta koko viikon kokonaiskuorman hallitsemisessa riittää pähkäiltävää.

LUE MYÖS: Räikköselle ja Vettelille kiirehditty tärkeä päivitys Silverstoneen – vastaus Mercedeksen parannuksiin

Logistiikassa erityisjärjestelyt

Talleille kolmen viikon rutistus on vielä kovempi kuin kuljettajille. Tiimeillä on omat hospitality- ja edustustilat kisojen yhteydessä, mutta esimerkiksi Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kertoi, että heidän fasiliteettinsa lähtivät suoraan Ranskasta Britanniaan, niiden kuskaaminen edestakaisin Euroopan halki ei ollut mitenkään mahdollista. Toki Red Bullilla oli kotikisan myötä Itävallassa mahdollisuus soveltamiseen.

F1-työntekijöiden rytmi on joka kisaviikonloppuna äärimmäisen tiukka. Normaalistikin purkaminen alkaa heti sunnuntaina kisan päätyttyä ja siirtyminen aloitetaan jo seuraavana yönä tai aikaisin maanantainaamuna: seuraavalla radalla kun pitää painaa hommia jo keskiviikkona täyttä häkää. Kilometrejä kertyy rekka-autoissa tuhansia.

Valtavin kuorma tulee raa’an työn raatajille, kuten mekaanikoille. Vapaapäiviä ei pahemmin ole ja jos kuljettaja sattuu runttaamaan autonsa esimerkiksi harjoituksissa, remontti venyttää päivää entisestään. Ja pitkien päivien jälkeen lähdetään kohti uutta kisapaikkaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Unen merkitys on valtava

Kun päivät venyvät, kuskin täytyy huolehtia kaiken kiireen keskellä olennaisimmista asioista.

– Kisaruuhkassa pitää huomioida kaikki tukitoimenpiteet: energian hallinta, logistiikka, ravinto sekä palautuminen, eli ennen kaikkea tärkeintä on laadukas ja riittävä unen määrä. Formula 1 on kognitiivisesti äärimmäisen vaativa kestävyyslaji, jossa virhemarginaalien ero on minimaalien pieni. Pääkopan täytyy olla virkeä, kun auton rattiin hypätään, Salmela linjaa.

– F1-kuskit rakastavat ajamista ja se on heidän työnsä paras asia, joten siinä mielessä he vain nauttivat, kun pääsevät kisaamaan. Kuskit ovat myös tottuneet kovaan ja hektiseen aikatauluun, joten siinä mielessä kolmen kisan rypistys ei ole ylitsepääsemätön este, hän jatkaa.

McLaren-kuski Fernando Alonso totesi aiemmin, että hän yrittää säästää energiaansa kaikessa. Alonson kausi on siinä mielessä erikoinen, että hän ajaa F1-kisojen lisäksi WEC-kestävyysajoja, joten Alonsolla on itse asiassa Silerstonessa jo viides perättäinen kisaviikonloppu menossa. Ensin Kanadan F1-kisa, sitten monipäiväinen tapahtuma Le Mansin 24 tunnin ajon ympärillä ja perään kolme F1-kisaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tallipomolta tylyt terveiset epäinhimillisestä F1-kalenterista kauhistuneille: "Olisi parempi lähteä"F1-kulisseissa kuohuu taas: kolme tallia nousi takajaloilleen sprinttikisojen ongelmasta – jopa boikotti mahdollinenKiistelty kokeilu aiheuttaa F1-sarjalle vaikean ongelman: kolme tallia valmiina rajuun ratkaisuun – "Se tuskin on ollut tarkoitus"Red Bull -pomo esitti huolensa F1:n kisakalenterista – "Olemme inhimillisen sietokyvyn rajoilla"Valtteri Bottas ottaisi poikkeustavan heti vakiokäyttöön F1:ssä – Lewis Hamilton näki asian hyväksi myös ilmaston kannaltaMercedes vetää tiukkaa koronalinjaa: kuljettajilla ei ole asiaa kokouksiin – "Vetoamme terveen järjen käyttöön"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"