Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1:n rahtikaaoksen taustalla melkoinen dominoefekti – uusiksi menneissä aikatauluissa vaanii suuri vaara

Tallien mekaanikoilla on riittänyt Brasiliassa kiirettä.
Tallien mekaanikoilla on riittänyt Brasiliassa kiirettä.xpbimages.com
Julkaistu 12.11.2021 11:14
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-tallien aikataulut menivät Brasiliassa täysin uusiksi, kun lentorahti Meksikosta viivästyi erinäisten syiden vuoksi. Viivästyksen syistä ja seurauksista kertoo kattavasti muun muassa saksalainen Auto Motor und Sport -lehti verkkosivuillaan.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen tallivalinnasta paljastui yllättävä yksityiskohta – taustalla vaikuttaa jokaisen F1-kuljettajan unelma? "Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu"

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta suorat sanat Toto Wolffin toiminnasta sopimusasioissa: "Kaikella on rajansa"

Kuuden rahtikoneen matkaa Meksikosta Brasiliaan viivästytti ensin sumu, joka esti tiistaina liikkeellelähdön aikataulun mukaisesti. Seuraavaksi hidasteeksi muodostui byrokratia, kun rahdista vastaavan miehistön työtunnit tulivat täyteen Miamiin tehdyllä välilaskulla ja edessä oli pakollinen tauko.

Lentoreitti kulki Miamin kautta, koska koneita ei saatu muun muassa polttoaineen saatavuusongelmien vuoksi Meksikossa tankattua täyteen.

Viivästykset johtivat siihen, että esimerkiksi Ferrarilla, McLarenilla, Haasilla ja Alfa Romella varikkopilttuut olivat vielä torstaina puoliltapäivin täysin tyhjillään. Muut tallit olivat saaneet sentään autojen rungot perille, mutta esimerkiksi Red Bullilla ei ollut lainkaan työkaluja, joilla työstää autoa.

F1 ja FIA tekivät jo hyvissä ajoin torstaina päätöksen, että yötyöt kieltävästä säännöstä poiketaan, jotta tallit ehtivät saada kaiken valmiiksi perjantain ensimmäisiin harjoituksiin mennessä.

Alfa Romeo sai viimeisenä tallina autonsa ja moottorinsa varikolle kahdelta iltapäivällä. Tallin mekaanikot olivat olleet Brasiliassa valmiina jo tiistaista lähtien, mutta he joutuivat siis pyörittelemään kahden vuorokauden ajan peukaloitaan.

Tallien arvion mukaan rahti olisi voinut viivästyä vaikka torstai-iltaankin saakka ja kaikki olisi ollut silti valmiina perjantain harjoituksiin, jotka alkavat paikallista aikaa kello 12.30. Mercedeksen mukaan autojen valmistelu vie aikaa noin 60 henkilötyötuntia, ja kun autoja kokoaa tavallisesti viiden mekaanikon ryhmä, autot valmistuvat noin 12 tunnissa.

Kelloa vastaan, yön yli tehtynä urakkaan sisältyy kuitenkin merkittäviä vaaratekijöitä. Virheiden todennäköisyys kasvaa, mitä kovemmalla kiireellä ja mitä väsyneempänä autot kootaan.

– Tämä vain lisää tiiviin perjantaipäivän jännitysmomenttia. Ohjelmassa on vain yhdet tunnin mittaiset harjoitukset ja sitten jo aika-ajot. Ja perjantaina saattaa myös sataa, Auto Motor und Sport alleviivaa jutussaan.

Saksalaislehden haastatteleman keskikastin tallin edustajan mukaan varsin yksinkertainen toimenpide olisi pelastanut F1:n ja tallit viivästyksiltä.

– Jos olisi palkattu lisää lentäjiä. He ovat korona-aikana tyytyväisiä kaikista toimeksiannoista.

Ongelma on kuitenkin siinä, että tallit maksavat jo nyt maltaita tavaroidensa siirtämisestä paikasta toiseen. Auto Motor und Sportin mukaan kukin talli kuljettaa mukanaan noin 26–28 tonnin edestä rahtia. Tästä 11 500 kiloa on ilmaista, mutta jokainen yli menevä kilo maksaa 30 dollaria, eli kokonaiskustannus kohoaa pahimmillaan lähelle 500 000:ta dollaria.

Lisää aiheesta:

F1-jätti selvitti Brasilian GP:n poikkeuksellisia haasteitaan – "Meillä ei ollut autoa eikä moottoria"Uutta tietoa Mercedeksen F1-auton kiistellystä ominaisuudesta: Red Bullin yritys paljastui varsin epätoivoiseksiPieni yksityiskohta FIAn päätöksessä herätti kilpailijoiden huomion: Miksi Mercedes toimitti Racing Pointille osia määräajan jälkeen? "Olimme epävarmoja"Kimi Räikkösen tallin henkilöstölle ikävä yllätys formulavarikolla: "Minulta vei muutaman tunnin todistaa asia toisin"Kaikki F1-tallit asettivat kisatiiminsä karanteeniin – saksalaislehti esitti lennokkaan vision sarjan tulevaisuudestaSyvä hiljaisuus laskeutui F1-kokoukseen – Claire Williams oli ratketa riemusta uusista suunnitelmista
F1Brasilian GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia

  • ma16:24
    Red Bull

    Lehti: Tässä on Max Verstappenin uusi tallikaveri

  • ma07:54
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset