F1-lehdistökatsaus: ”Rengaskuiskaaja” raatelee kuin pitbull – Valtteri Bottaksen kohtalosta sanailua: "Vaikea nähdä mitä teki väärin"

Max Verstappenin yllätysvoitto Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen edestä puhalsi uutta henkeä Mercedeksen dominoinnilla alkaneeseen F1-kauteen. Red Bull -kuskin loistava ajo nousi pääpuheenaiheeksi kansainvälisessä lehdistössä, mutta myös Ferrarin ja Sebastian Vettelin rumaksi kääntynyt yhteiselo nousi otsikoihin.

Annetaan ensimmäinen puheenvuoro Verstappenin kotimaan Hollannin lehdistölle. Suoritus Silverstonessa oli jälleen yksi osoitus tämän taidoista niissä kisoissa, joissa kaikki vain tuntuu kulkevan. Red Bull hallitsi edellisviikosta muuttuneet olosuhteet ja Pirellin pehmeämmät renkaat Mercedestä paremmin.

– Taktiset liikkeet ja ”rengaskuiskaajan” kyvyt palkitsivat Max Verstappenin. Limburgilainen huomasi pian Silverstonessa, että hänellä oli viimeinkin sellainen auto, jolla voi taistella voitosta, kehui De Telegraaf -lehti.

Espanjalainen AS-lehti ylisti Red Bullin ja Verstappenin suoritusta. Nuorukainen kävi yksin taistelua ylivoimaisesti kautta hallinnutta Mercedes-kaksikkoa vastaan.

– Max Max ei antanut (Bottakselle) mitään mahdollisuuksia, vaan hyökkäsi välittömästi ja haastoi jättiläiset. Sarjan suurin nouseva tähti löi molemmat Mercedekset mahtavalla taktiikalla. Mikä matemaattinen spektaakkeli vaikeasti ennustettavilla renkailla, ja mikä voitto Maxille!

Autosportin Alex Kalinauckas ihailee kolumnissaan tapaa, jolla Red Bull ja Verstappen pystyvät aina hyödyntämään Mercedeksen pienimmätkin nukahdukset.

– Red Bull, joka ajoi pienemmällä siivellä ja sitä kautta vähemmällä downforcella, rasitti renkaitaan vähemmän joka kohdassa rataa. Tämän takia Bottas sanoi, että Verstappenin renkaat näyttivät ”täydellisiltä” kisan jälkeen.

– Jos joku hyötyy tällaisesta tilanteesta, niin se on aina Max Verstappen. Hollantilainen teki päivästä yhden niistä, jolloin hän näyttää vastustamattomalta. Antakaa hänelle vainu, niin hän käy kiinni kuin pitbull, lisää BBC:n Andrew Benson.

”Mercedes pilasi Bottaksen kisan”

Bottakselle kisaviikonloppu oli ennen lopun ikävää romahdusta liki täydellinen. Hän kukisti tallikaverinsa Lewis Hamiltonin aika-ajossa toista kertaa tämän kotiradalla ja avasi kisan loistavalla puolustustaistelulla, jolla hän ansaitsi paikkansa keulilla.

Kisan edetessä Bottaksen taktiikka osoittautui kuitenkin huonommaksi. Mercedes otti hänet ensin varikolle, ja huomasi pian, että renkaat olisivatkin kestäneet huomattavasti pitempään. Tämän jälkeen Hamilton jätettiin radalle, minkä myötä tämä onnistui ohittamaan lopussa myös Bottaksen.

Ranskalaislehti L’Equipe näki Mercedeksen epäonnistuneen pahasti Bottaksen taktiikan kanssa.

– Hollantilainen (Verstappen) sai apua Mercedeksen huonosta asioiden hoidosta. He antoivat Valtteri Bottaksen tulla varikolle liian aikaisin toisella pysähdyksellään ja pakottivat suomalaisen unohtamaan tallikaverinsa kisan lopussa.

Autosport näki kuskiarvioissaan Bottaksen onnistuneen viikonloppuna Hamiltonia paremmin. Arvosanaksi suomalainen sai kahdeksan, yhden enemmän kuin tallikaverinsa.

– On vaikea nähdä, mitä Bottas teki kisassa väärin verrattuna Hamiltoniin, kun Mercedes päätti ottaa hänet varikolle samalla kierroksella kuin Verstappen. Hänen aika-ajonsa oli fantastinen, koska hän oli Q3:n ensimmäisillä vedoilla kaukana, mutta käänsi Mercedeksen järjestyksen siinä vaiheessa, jossa hän olisi muutoin alistunut, Alex Kalinauckas kirjoitti.

F1-mestari Jacques Villeneuve antoi palaa Sky Italian asiantuntijana.

– Jos tulet maaliin kymmenen sekuntia voittajan perässä tuolla autolla, olet tyrinyt tiiminä. He pilasivat Bottaksen kisan, sillä hän oli paljon nopeampi kuin Lewis, Villeneuve sanoo.

Italialaislehti La Gazzetta dello Sport ei silti laske Bottasta mukaan F1-sarjan suurimpiin nimiin. Neljänneksi sijoittunut Charles Leclerc nousi Ferrarilla esiin onnistuttuaan päättäväisesti yhden pysähdyksen taktiikassaan.

– Turha sitä on liikaa kierrellä: tämän päivän F1:ssä on kolme kuskia, jotka ovat paljon muita korkeammalla. Heidän nimensä ovat Lewis Hamilton, Max Verstappen ja Charles Leclerc, julistaa Gianluca Gasparini.

– Jos starttaat paalulta ja jäät taakse, häviät neljännen kerran putkeen tallikaverillesi, et ansaitse korkeampaa arviota. Mercedeksen mustana päivänä hän oli suuri häviäjä, saman lehden Luigi Perna arvostelee.

Sebastian Vettel ansaitsi kauniimman lähdön Ferrarilta

Italiassa kärjen tapahtumat jäivät vahvasti Ferrarilla kuohuvien maininkien varjoon. Charles Leclerc teki jälleen vaikeista lähtökohdista maksimaalisen kisasuorituksen, kun taas pistesijojen ulkopuolelle jäänyt Sebastian Vettel syytteli tiimiään joka käänteessä.

– Leclerc rakensi aivan poikkeuksellisen kisan. Hän lähti matkaan kahdeksantena, ja oli ensimmäisen kierroksen jälkeen kymmenes. Hän ajoi rauhallisesti, odotti tilaisuuttaan näyttäen, että hän on kehittänyt yhtä heikkoa kohtaansa paljon: renkaiden hallintaa. Nyt hän odottaa vain sellaista Ferraria, joka olisi historiansa arvoinen, toteaa La Gazzetta dello Sportin kolumnisti Umberto Zapelloni.

Vettel kritisoi talliaan niin aika-ajossa kuin kisassa. Lopulta sanailu meni jo varsin rumaksi, kun saksalaiskuski ilmoitti tiimiradiossa tallin möhlineen, ja tallipäällikkö Mattia Binotto puolestaan julisti Vettelin spinnauksen haitanneen tulosta enemmän kuin kisataktiikka teki.

Italialaistoimittajat alkavat olla yhtä mieltä siitä, ettei tällaista loppunäytöstä kaipaa kukaan.

– Sitten on myös lukuja. Viiden kisan jälkeen saksalaisella on koossa vähemmän kuin neljännes tallikaverinsa pisteistä. Vettel kuitenkin ansaitsisi erilaisen lähdön, ja Ferrari tarvitsisi ”Carletton” rinnalle kuskin paremmalla motivaatiolla. Toivon, että se on yhä mahdollista, mutten ole varma siitä, sovittelee blogisti Leo Turrini.

– Seb-parka. Toivomme, että hän keksii tavan reagoida tähän. Hän ei ansaitse näin masentavaa loppua Ferrarilla, toteaa La Gazzetta dello Sportin Zapelloni.

– Hän näyttää vanhentuneen yhtäkkiä. Hänen lausuntonsa ovat täynnä katkeruutta ja ristiriitaa, mikä tapahtuu, kun rakkaus on loppu ja itsekritiikki muodostuu mahdottomaksi, Nyt mestarin pitää reagoida ja Ferrarin auttaa häntä kunnioituksesta tarinalle, joka ansaitsee paljon kunniakkaamman viimeisen luvun, kuvailee Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.

Lue myös:

    Uusimmat