Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kisojen lähtötapahtumaan lisää jännitystä – FIA löi lukkoon nipun sääntöuudistuksia

Valtteri Bottas piti Lewis Hamiltonin takanaan Azerbaidzhanin F1-kisan lähdössä.
Valtteri Bottas piti Lewis Hamiltonin takanaan Azerbaidzhanin F1-kisan lähdössä.imago images / Laci Perenyi/ All Over Press
Julkaistu 02.05.2019 10:29
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälinen autoliitto FIA on hyväksynyt sääntömuutoksen, joka tekee kytkimen käytöstä F1-lähtötilanteissa entistä arvaamattomampaa.

LUE MYÖS: F1 hylkäsi radikaalin muutossuunnitelman

Motorsport.comin mukaan sääntömuutos tulee voimaa ensi kaudella. Jatkossa ratin sivussa olevista vetokytkimistä tulee pakollisia, minkä lisäksi FIA tarkkailee ja rajoittaa entistä tarkemmin mahdollisten moottoriasetusta käyttöä lähtöjen helpottamiseksi.

Monilla kuskeilla on ratissaan kaksi kytkinvipua, mutta jatkossa näiden on oltava keskenään samanmuotoisia ja asetuksiltaan samanlaisia. Niiden pitää myös toimia erikseen toisistaan riippumatta.

Kuljettajan vaikutusta lähtötapahtumaan halutaan lisätä muun muassa tekemällä kytkimestä lineaarinen suhteessa vivun liikkeeseen liikkeelle lähdettäessä. Muutoksilla startteihin halutaan luoda jännitystä vaikeuttamalla kytkimen käyttöä.

Muissa sääntömuutoksissa FIA kiristi käytäntöä öljyn polttamisesta polttoaineen seassa lisäsäiliöitä pienentämällä. Lisäksi peilien käyttöä aerodynaamisina elementteinä rajoitetaan pienentämällä peilien ympärillä olevia kehyksiä.

Lisää aiheesta:

FIA vahvisti: F1-sääntöihin iso muutos BelgiaanKritisoitu F1-sääntö purettiin – aloittaako Sebastian Vettel taas vanhan taiteilunsa?F1-sääntöuudistuksille viimeinen sinetti: ensi kaudelle tulossa näkyviä muutoksiaYhä tiukempi linja F1-tallien harmaan alueen kikkailuun – entiseltä Ferrari-pomolta ukaasi talleilleF1:n lähtöön selkeä muutos – "Nyt se on täysin kuskista kiinni"Aika-ajosotku ei ainoa – FIA muokkaa muitakin F1-sääntöjä
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"